PJ's opinion. My side of the story, my 15 minutes of fame.

21 maart 2005

XI

Trouwe fans (ja, jullie alletwee) lazen gisteren mijn X-bijdrage.
Vandaag was het dus de elfde keer en dus de XI bijdragen. Die twee fans zullen ook weten dat dit doet denken aan Xios, de plaats waar ik mijn broek en balpen momenteel verslijt.

Algemene conclusie: als ik lang genoeg blijf lopen kom ik vroeg of laat wel op school terecht. Toch neem ik liever de trein want ambities om de marathon twee maal daags te lopen heb ik nog niet.

Maar genoeg gezever, vandaag gisteren de zon en ter gelegenheid van deze eerste lentedag heeft mijn school laten weten dat ik mocht thuisblijven en er dinsdag ook maar mocht bijnemen (officiƫel wegens vergaderingen maar je moet tussen de lijnen lezen).

En dan nu het serieuze werk.

In de VS, dat land waar alles groter is (de mond, de hamburgers, de oorlog en het begrotingstekort), hebben ze een nieuw conflicht. Een vrouw (Terri Shiavo)ligt al 15 jaar in coma en haar man wil nu de voedingssonde laten verwijderen waardoor zijn vrouw uiteindelijk zal sterven.
Met alle respect voor het leven van die vrouw, als ze na 15 jaar wonderbaarlijk uit coma zou komen, zal het verschil niet echt merkbaar zijn door de hersenbeschadiging. Puur rationeel zou je die sonde verwijderen en Shiavo een waardige dood schenken. Maar de VS zouden de VS niet zijn als daar geen staartje aan kwam. Leven is een recht, en dus kwamen republikeinen er met veel kabaal melden dat ze Shiavo in leven wilden houden. Een lastige zaak voor de democraten. In theorie zijn ze voor de vrijheid en de vrije keuze om de sonde te laten verwijderen, maar in de praktijk zeggen dat Terri Shiavo mag sterven is niet de beste manier om stemmen te winnen. Een republikeinen zei zelfs dat hij tegen de verhongering en uitdroging van de vrouw was. Probeer op zo'n quote maar eens te antwoorden. Zou iemand de bodycount van Irak hebben vermeld die dag?

Niet alleen kwam Bush speciaal terug van een korte vakantie, de leden van het house of representatives kwamen (op een zondag) samen om een wet goed te keuren die de vrouw haar "recht op leven" zou geven. Een rechter laten beslissen, dan toch maar een wet in sneltempo laten goedkeuren zodat een tweede rechter over de zaak kon beslissen. Anne-Marie Lizin's brief is er niets tegen. Daar gaat de scheiding der machten en dus ook de democratie; en dat in "the land of the free & home of the brave".

voetnootje: de tweede rechter heeft beslist dat Shiavo toch mag sterven. Bush zal het zich wel beklagen dat hij daarvoor zijn vrije zondag heeft laten gaan.