PJ's opinion. My side of the story, my 15 minutes of fame.

15 juni 2005

Oh wat zijn we cool

Wie mij een beetje kent (of mijn profiel al eens heeft bekeken) weet dat ik in het prachtige Aarschot woon. Buiten een bruisend centrum, corruptie met afvalophaling en vele historische monumenten (4) kent deze stad een fenomeen dat ook in enkele andere steden rondloopt:

De gabber!
Laat u niet misleiden! Gabber was ooit het Hollands woord voor 'vriend' maar ga ze geen welkomsknuffel geven op uw lokale fuif, tenzij uw hospitalisatieverzekering in orde is. De doorsnee gabber heeft zijn haar afgeschoren, meestal met een geplooid petje en anno 2005 met een Londsdale-sweater en trainingsbroek. Vroeger verschenen ze al eens in een zwarte bomber-jack maar met dit warme weer moet het zweet naar buiten kunnen.

Tot zover het uiterlijk. Wat de mening van 'de gabber' betreft heb ik de laatste dagen wat zitten rondneuzen op internet en ik moet mijn mening een beetje herzien. Niet alle gabbers zijn extreem-rechts, maar voor wie dit rare volkje nog steeds niet heeft ontmoet ga ik toch nog even verder. De gabber luistert naar hardcoremuziek (house aan 160-180 beats per minuut) en doet daar een bijzonder vreemd dansje op. Dat dansje (vaak omschreven als hakken of gabberen) kan ik niet echt omschrijven maar het is best grappig. Ik ben er zelf ook goed in want mensen lachen ook met mij als ik het nadoe.
Gelukkig heb ik ook een visueel element gevonden! Image Hosted by ImageShack.us

Maar even back to business. Bij de muziek hoort veel gezwaai met armenen benen.Vooral de rechterarm gaat hierbij wel eens schuin omhoog. Ik schat de intellectuele capaciteiten van deze mensen niet zo hoog in, maar ze weten wel wat dat gebaar wil zeggen. Bijgevolg hebben vele (voor mensen mij uitschelden: niet alle) gabbers ook een uitgesproken mening over de gekleurde medemens en alles wat in die rechtse barak is samen te vatten in 5 woorden.
Meestal onder een uitspraak als "ze pakken ons werk af" vormen ze zich een mening hierover. Opmerkelijk: de meeste mensen van wie ik zo'n uitspraak hoorde zoeken zelfs geen werk. De gabber werkt preventief en laat zijn werk niet afpakken door er gewoon geen te zoeken. De gabber is, hoe vreemd hij/zij er ook mag uitzien, al bij al ook een teamplayer. De uniforme kleding, het kapsel en de ultrasupermegacoole handshake zijn maar enkele voorbeelden. Bovendien staat een medegabber altijd klaar om zijn vrienden te helpen als andere mensen iets te dicht in hun buurt komen.
Geef ik u een slechtnieuwsshow met een satirische kijk? Geen nood er zijn positieve punten aan dit verhaal.

Gabbers zijn een uitstervend ras want...
-Velen hebben een overdosis xtc, lsd of rattenvergif op voor ze de 27 bereiken, op termijn zal u er dus niet zoveel tegenkomen.
-Als er toch enkelen in slagen van zich in leven te houden: zware beats aan te hoge snelheden hebben de inhoud van hun testikels te zwaar aangetast. Zie ook In De Glora, de scene met "ik voel de bas in mijn ballen".
-De "sterksten" die het na hun 27e nog steeds overleven passen zich met de tijd aan. Meestal beseffen ze dan stilaan dat uniforme kleding en gedrag maar hip was tot hun 17e.

We hadden het al over het gedachtengoed van de gabber, en als afsluiter geeft mijn bron wan wijsheid (wikipedia) wel een heel leuke betekenis aan de oorsprong van het woord. Gabber is eigenlijk een Jiddisch woord. En taaltje dat 4 miljoen Joden nog steeds spreken. Voor de Tweede Wereldoorlog nog 11 miljoen, heeft iemand een idee waar die mensen naartoe zijn?

-Genoeg geblogd voor vandaag! Ik heb nog een trein te halen-

EDIT: movie! The best of hakken en extra documentatie over Johnny's. Thx 2 Phille