PJ's opinion. My side of the story, my 15 minutes of fame.

22 juni 2005

zomeradvies "hoe koop ik een fototoestel"

Overzichtje:
-waar koop je best geen digitaal fototoestel.
-waar koop je er best wel een.
-wat moet je in godsnaam kopen.

Waar vooral niet
Het einde van de examens is in zicht en naar goede gewoonte wil ik mezelf dan altijd belonen/troosten. Vorig jaar een mp3-speler, dit jaar een nieuw digitaal fototoestel.
De laatste plaats om een (aanvaardbaar) digitaal fototoestel te kopen aan een voordelige prijs is de winkel. Een Sony DSC-S40 met 4.1 megapixels 3X optische en 6x digitale zoom en 32 mb intern geheugen bij Krefel? Of liever de Olympus C-480 ZOOM met 4,0 megapixels, 14 mb intern geheugen, 3x optische en 4x digitale zoom bij Bartok?

Beide toestellen zijn met hun 4 megapixel zeker niet slecht maar de prijskaartjes (beiden €199) liggen net op de rand van mijn budget. Bovendien heb je dan nog maar een toestel dat 10 foto's kan nemen, een geheugenkaartje van minstens 256mb koop je er best bij. Alles in totaal een standaardtoestel dat toch wel het maximum uit mijn budget neemt. Daarom ging ik op zoek naar ander, beter en vooral goedkoper.

Waar wel?

Een tijdje terug kwam ik bij yakumo terecht. Mijn pcleverancier kon via zijn groothandelaar een toestel kopen voor mij en in minder dan 3 weken had ik een beter fototoestel voor maar €160, wat mij dus nog budget overlaat voor een geheugenkaartje en een terrasje achteraf. Ik zeg niet dat onbekende merken altijd beter zijn, maar vaak zijn ze pakken goedkoper omdat hun reclamebudget lager is. Kijk daarom ook naar de onbekende merken en ga voor de volledige informatie ALTIJD naar de site van de producent. Zeker bij online aanbiedingen zoals bij Ebay kan het geen kwaad om te checken.

Wat moet je kopen?

Ik kan uren opgaan in technische details die voor anderen Chinees lijken en daarom duurde het wel even voor ik mijn definitieve keuze had gemaakt. Het ging tussen de Yakumo Mega-Image 67x en de Yakumo Mega-Image 410, beiden hier te bewonderen.
Uiteindelijk koos ik voor de 410. Die heeft 'slechts' 4.1 megapixel tov 6.7 van de andere; maar de reden was eenvoudig: 4.1 is lang niet slecht (en zeker niet voor die prijs) maar dit toestel had maar liefst 8X optische zoom. De technische fiche van mijn nieuwe aankoop.

-In de eerste plaats let je op het aantal megapixels dat een digitaal fototoestel heeft. 2 is aanvaardbaar, 3-4 is de huidige standaard en vanaf 6 megapixels kan je probleemloos de neusharen tellen op een foto.

-Vervolgens let je op de zoom. Niets is zo handig van even te kunnen inzoomen. Er zijn twee soorten zooms: digitale en optische. Let NIET op de digitale zoom. Dit is gewoon een digitale uitvergroting van het beeld waarmee je al snel kwaliteitsverlies krijgt. Vergelijk het met een kauwgom die je uitrekt maar daarom niet meer kaugom geeft. Optische zoom is iets helemaal anders, hierbij komen echt lenzen aan te pas die je beeld vergroten nog voor het digitaal is. Je krijgt dus echt een zoomfunctie zonder kwaliteitsverlies. Meestal bieden toestellen 3-4X optische zoom, met mijn 8X kan ik dus binnen 2 maanden probleemloos het zweet van Nick Cave op Pukkelpop gaan vastleggen.

-Tot slot let je nog op dingen als een autofocus (automatisch scherpstellen), een goede flits (die niet overbelicht en geen 2 min moet laden) en mogelijkheden die je zelf belangrijk vind (gewicht, design, mogelijkheid om te filmen enz...).

Coming up next!
-Hoe koop ik?
-hoe betaal ik?

Een van de volgende weken:
-wanneer komt het in godsnaam aan?