PJ's opinion. My side of the story, my 15 minutes of fame.

24 juni 2005

zomeradvies "hoe koop ik een fototoestel" (deel 2)

Eindelijk iets naar uw zin gevonden? Vergeet niet bij andere winkels te kijken want even rondkijken kan u al snel €100 besparen. Via de website van de meeste shops kan je online bestellen en het laten leveren. Dit kost vaak iets meer (5-20 Euro) maar het is wel handig als de winkel aan de andere kant van het land (of in het buitenland) ligt. In mijn geval betaal ik 12 Euro verzendingskosten voor een verzending vanuit Duitsland.

Het kan zijn dat je je droomtoestel hebt gevonden maar de winkel in kwestie niet levert of het in eigen land veel te hoog geprijsd staat. Gelukkig is in deze kapitalistische wereld geen koop onmogelijk. De kans is dus groot dat je het toestel dat je voor ogen had op Ebay kan terugvinden. Wijze les: kijk eerst naar de specificaties op de site van de producent voor je op de praatjes van Ebay afgaat. Vaak staan op Ebay teveel gegevens die totaal betekenisloos zijn, ga dus niet af op het aantal specificaties, maar wel op wat ze betekenen. Zijn ze onbegrijpelijk? Tel ze dan niet mee.

voorbeeldje van een SD geheugenkaartje (een type van geheugenkaart voor een fototoestel).
Specificaties:
Aantal schakelaarspelden: 9.
Interface: De normen van de Kaart van het Geheugen van SD.
Werkend Voltage: 2.7 ~ 3.6 V.
Afmetingen: 0.95" x 1.26" x 0.08".

Ik heb geen flauw idee wat schakelaarspelden zijn en wat het voltage van mijn fototoestel is, maar geheugenkaartjes zijn zo'n standaardmodellen (er zijn maar een aantal types) dat je enkel het type (SD, CF, MMC...) met je fototoestel moet overeenstemmen en veel kan er dan niet meer misgaan. De 4 eigenschappen hierboven zijn dus zo goed als waardeloos. Laat je niet verleiden door nietszeggende logica.

Maar ik dwaal af. Ebay dus. Op online veilingsites kan je soms wel een koopje doen. Hou natuurlijk altijd rekening met verzendkosten of dingen die de prijs al snel de hoogte kunnen injagen. Idem voor de betalingswijze, niet alle verkopers werken alleen maar met Paypal of Visa bijvoorbeeld. Vergis je tot slot niet in munteenheid, producten uit Engeland of uit de VS staan er vaak in Pond of Dollar en niet alle buitenlandse producten worden verzonden naar België.

alles nagekeken? Prijs, extra kosten, eigenschappen, concurrenten, verzending enz...? Nu kan je eindelijk kopen. In mijn geval komt het fototoestel ergens uit de grens tussen Frankrijk en Duitsland (want mijn verkoper wisselt elke alinea van taal) en moet ik dus via een internationale overschrijving betalen.

Een watte?


Een internationaal overschrijvingsformulier kan je op de bank halen en is niet veel ingewikkelder dan een gewone overschrijving. Veel ervaring heb ik er niet mee want meestal kan je het ook via pc-banking en daar wijst alles zich uit. Na d-je bevestiging van aankoop krijg je vrijwel direct een mailtje met alle betalingsgegevens, naam, adres, bankrekening, adres van de bank, IBAN en SWIFT/BIC nummer. het IBAN nummer is het nummer van de bankinstelling waarin meestal het bankrekeningnummer van de verkoper in verwerkt zit. Dit is dus een soort van internationaal bankrekeningnummer. De BIC code (vroeger SWIFT) is voor de identificatie van de bank. Dit is niet altijd nodig (je hebt al het IBAN nummer) maar vaak kost het je veel minder als je deze code, bestaande uit cijfers en letters, ook kunt meegeven. Invullen die handel en klaar is Kees (of in het geval van de franse Duitser: klaar is Fritz of François).

Een internationale overschrijving duurt ongeveer 5 werkdagen. In mijn geval komt die dus dinsdag aan. Als alles goed gaat heb ik mijn nieuw speelgoed dus eind volgende week of begin juli. Ik hou jullie op de hoogte en ondertussen zet ik hier nog twee foto's van mijn nieuwste obsessie.