PJ's opinion. My side of the story, my 15 minutes of fame.

21 juli 2005

L'union fait la force

Dit stukje kwam twee weken terug hier terecht maar door de vakantie ea kwam het er nu pas van om het te plaatsen. Over 11 en 21 juli.

---

Vandaag is het het feest van de Vlaamse Gemeenschap. Hoe feestelijk deze dag ook is, zit ik steeds meer een wrang gevoel bij het woord Vlaams.

Vlaams is niet langer het krom Nederlands dat ze in België spreken. Vlaams is een adjectief dat staat voor een taal, een ideologie, een achtergrond, een cultuur, een gebied en nog zoveel meer. Spijtig genoeg neemt vooral de ideologie de laatste tijd de overhand. Rechtse mooipraters hebben het woord "Vlaams" misbruikt voor alles wat zogezegd 'van ons' is, maar vooral voor alles wat 'niet van de rest' is. Vlaams wil tegenwoordig zeggen 'tegen Europa' en vooral 'tegen de Walen'.

Nu mag er mij eens iemand zeggen hoe geweldig Vlaams hij/zij zich voelt als Justine Henin bovenaan de WTA-ranking staat. Of als de Rode Duivels zich plaatsen voor het WK?

De frieten die we wekelijks op ons bord krijgen, smaken zowel in Aarschot als Durbuy even goed maar ondertussen voel ik mij nog steeds slecht, slecht dat ik in feite een Vlaamse jongen ben. Noem mij geen Vlaming, noem mij een Belg. Rechtse spreekbuizen hebben het woord te hard misbruikt, zodat er bij de gemiddelde Vlaming een enorme verwarring ontstaat.
Ergens voelt de Vlaming zich aangetrokken tot 'het Vlaamse' omdat het de eigenheid en de samenhorigheid van de Nederlandssprekende Belgen verenigt. Langs de andere kant voel hij ook dat die samenhorigheid te extreem wordt en dat het meer naar een afscheiding dan naar een vereniging gaat...
Vlaanderen kennen we als onze broekzak, maar in Wallonië kunnen we met moeite de vijf hoofdplaatsen opnoemen. Die angst voor het onbekende groeit nu alleen maar. Niemand weet wat te doen en ik weet zelf ook niet wie ons moet geruststellen. Di Rupo, Verhofstadt, Barroso? of moeten we naar Laken om het Albert II te vragen? "Sire, een deel van uw volk is bang, bang voor de andere helft, omdat ze ze niet kennen."


---

Ondertussen heeft Albert II een antwoord gegeven, 87% van de Belgen is niet te spreken van een gesplitst België. Misschien is het dus toch niet zo erg als in de bovenstaande tekst. Ik wens jullie allemaal een aangename nationale feestdag. Op naar de volgende 175.

Zoekt u toch nog iets om in de sfeer te geraken, organiseer in sneltempo nog een barbeque en zing eens 'Ik hou van 'u voor uw lief.