PJ's opinion. My side of the story, my 15 minutes of fame.

11 augustus 2005

Die ochtend op weg naar huis

Mijn vakantiewerk bij DHL zit er bijna op en ik moet toch wel zeggen dat vannacht een van de zwaarste nachten van de afgelopen 4 weken was. Ik bespaar jullie de details want dit verhaal gaat over de terugweg. Sinds twee weken carpool ik met een collega-jobstudent, maar omdat deze jongeman nog met een voorlopig rijbewijs zit (en geen passagiers onder de 26 mag vervoeren), rij ik met zijn wagen.

Ik hou mij niet altijd aan de regels wat autorijden betreft, zolang het niet te gevaarlijk is. Vannacht was een twijfelgeval. Ik was moe en het was veiliger om mijn collega -met zijn voorlopig rijbewijs- te laten rijden. Op zich kan er vrij weinig gebeuren, op de meer dan twee jaar dat ik al rondrij ben ik nog nooit tegengehouden door de politie, what are the odds...

Ring van brussel, E40, E314 en de ring rond Aarschot (ja we hebben hier een ring) gingen probleemloos. Gerustgesteld reden we de parking op waar mijn wagen stond toen een combi zich achter ons parkeerde...


Op zo'n moment begin je te denken en te twijfelen. Waarom stoppen ze je en voor wat kunnen ze je allemaal beboeten. Het lijstje was snel gemaakt:
Overdreven snelheid, voorlopig rijbewijs en toch een passagier meenemen, fout parkeren (parking van een restaurant is geen carpool), mijn kapotte spiegel (lang leve plakband!). En dan hebben ze het lijk in de koffer nog niet gevonden.

Met lichte zenuwen stapten we uit, de agenten waren enorm geïnteresseerd waarom wij om half vijf 's nachts een parking opreden. Gelukkig liet onze opvallende fluo-oranje outfit wel vermoeden dat we geen inbrekers waren. Gewoon onschuldige jobstudenten. Vijf minuutjes later mochten we beschikken. Geen identiteitskaart, geen rijbewijs, de papieren van de wagen waren voldoende voor de agenten.

Met een gerustgesteld gevoel reed ik van de parking af, beseffend dat we bijna een half loon moesten neertellen om een boete te betalen. Maar gelukkig heeft de wet van Murphy ook een tegengestelde. De wet van PJ?