PJ's opinion. My side of the story, my 15 minutes of fame.

27 augustus 2005

Slim bekeken

Tijdens het opzoeken van wat televisie mij dit najaar te bieden heeft, kwam ik op dit berichtje:

Man heeft hoger IQ dan vrouw


Volgens een Britse studie zouden mannen
een hoger intelligentiequotient dan
vrouwen hebben. Uit de studie blijkt
dat het IQ van mannen boven de 40 jaar
gemiddeld 5 punten hoger ligt. Tot 14
jaar zou er geen verschil zijn.
Professor Irving, die nauw bij de
studie betrokken is: "Dit verklaart
misschien voor een deel het groter
aantal mannen onder schaakgrootmeesters
of Nobelprijswinnaars."
Het kleine voordeel bij mannen inzake
IQ zou hen vooral ten goede komen bij
het oplossen van complexe problemen op
het vlak van wiskunde, fysica of
engineering.
Uit de studie blijkt echter ook dat bij
een gelijk IQ-niveau vrouwen wel
efficienter zijn dan mannnen. Ze zijn
nauwgezetter en kunnen langere
werktijden aan.
Bron: Kanaal2.be

Na het lezen van dit bericht zat ik te grijnzen, of toch maar even. Enkele maanden geleden ging een van de lessen Sociologie over het meten van intelligentie. De algemene conclusie was dat dit een test was die een bepaald soort intelligentie meet.
Zijn er meerdere soorten intelligentie? Hell yeah! Ga maar eens met je diploma rechten naar de Sahara en probeer er slim genoeg te zijn om te overleven.
Maar ik dwaal af. Intelligentie is dus relatief en de score op een intelligentietest is dus voor een deel afhangkelijk van de personen die ze opstelt.
Nu wil het toch wel juist lukken dat de mensen die een IQ-test opstellen, doorgaans blanke mannen zijn. Vrouwen (en ook niet-blanken) scoren dus systematisch ietsje lager om de eenvoudige reden dat de test niet voor hen is bestemd.

3 Comments:

Blogger Tine said...

zever in pakjes *gaap* en da weet ge zelf goe genoeg :d ;) x

zaterdag, augustus 27, 2005 9:42:00 p.m.

 
Blogger PJ said...

Ik hoop dat ge tot't einde hebt gelezen? Anders moet ik mijn mening wel herzien.

zaterdag, augustus 27, 2005 10:02:00 p.m.

 
Anonymous Anoniem said...

Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

zaterdag, augustus 27, 2005 10:07:00 p.m.

 

Een reactie plaatsen

<< Home