PJ's opinion. My side of the story, my 15 minutes of fame.

24 oktober 2005

Ik wil de grootste hebben

Kreeg u vanavond ook zo'n déjà-vu tijdens de De Grootste Belg? Al het oud Belgisch geld kreeg nog een laatste groet en de geschiedenisboekjes uit de lagere school kwamen ook weer boven. Een kort overzicht zoals u het niet krijgt op de VRT.

Pater Damiaan, Waarom? Van oorsprong krijgt deze man mijn stem. Mijn roots liggen over heel Tremelo en Werchter net zoals Jozef De Veuster. Daarnaast heeft hij op Molokai ook werk verzet waarvoor hij letterlijk handen tekort kwam.

Ambiorix, dapperste der dapperen volgens (pdw). Ongetwijfeld een man van betekenis want Caesar zei in die tijd dat de Belgen de dappersten onder alle galliërs waren... Maar die Belgische hoop moet ik even wegnemen. De grote bezetter bedoelde eigenlijk de mensen uit het gebied dat nu Noord-Frankrijk is . Wel was er toen voor het eerst sprake van 'Belgen' wat later voor een leuk toeval zorgde. Het was trouwens niet omwille van groot tactisch inzicht maar om het nooit opgeven om als een bende galliërs de zwaar bewapende soldaten te lijf te gaan.

Vesalius, ook iemand met betekenis maar zonder public-relations want voor details moet ik toch even langs google gaan.

Peter Paul Rubens hield van mollige vrouwen. Enfin zeg maar dikke vrouwen. Ongetwijfeld een mooie samenvatting om van alle vrouwen met een maatje meer een stem te krijgen. Ohja, hij is ook een van de beste en bekendste schilders ter wereld.

Paul Janssen wetenschapper en oprichter van Janssen Pharmaceutica. Niet dat ik de wetenschap onderwaardeer -Na elk gesprek met mijn zus ben ik de uitvinder van de apsirine enorm dankbaar- maar opnieuw een PR-probleem zoals Vesalius. Janssen zal niet winnen ondanks zijn onderzoek.

Eddy Merckx, de kannibaal. De grootste der grootsten op de fiets en nog steeds een volksheld waar Jean-Marie Pfaff qua sympathie niet aan kan tippen. Redenen genoeg en als meest neutrale kan hij dit makkelijk winnen. Geen politiek, geen onafgewerkt palmares en nog stees frequent in de media. Waarom dan niet? Ik heb me laten vertellen door een klasgenoot dat de kannibaal in zijn carrière meermaals werd betrapt op verboden vitamientjes. Buiten de Tour heeft hij dus nog meerdere dingen gemeen met Lance Armstrong.

Mercator, u kent hem. Wie voor zijn verjaardag zo'n blauw briefje van 500 Frank kreeg had hem op zak. Hij bracht de wereld in kaart en dat is een werd dat de wereld dichter bij elkaar bracht. Spijtig genoeg ook een PR-probleem, too old, too long ago.

Conscience, alleen al omdat Marc Reynebeau hem zo fanatiek promoot zou deze man stemmen moeten krijgen. Marc zelf verdient een standbeeld bij de Slimste Mens, dan hij meer tijd vrijmaken voor echte grappen en een roadtrip met Johnny Rotten.

Daens, een oude bok met een groen blaadje. Niemand minder dan Inge vervotte weert zich om hem als Grootste Belg naar voor te schuiven. Volledig logisch is het niet. Zonder Daens nog steeds kinderarbeid, misschien was Vervotte misschien dan al op haar 18e minister? De Pensioenen en het recht op staken is dan weer een andere verwezelijking van Daens. Iets waar ik hem ook voor bewonder maar in het parlement zal de moedige pastoor dezer dagen minder sympathie oogsten.

Tot slot is er nog één man staande in de top tien. Jaques Brel. Hij beschouwde zichzelf als Franstalige Vlaming, het muzikale voorbeeld van een Belgisch compromis. Misschien is het omdat ik niet zo'n sportfanaat ben, maar voor mij mag Brel winnen. Cher Jaques, ne me quitte pas.

1 Comments:

Blogger Tine said...

hij is al de grootste, nu wil hij nog de grootste hebben ook! ;) x

donderdag, oktober 27, 2005 8:49:00 p.m.

 

Een reactie plaatsen

<< Home