PJ's opinion. My side of the story, my 15 minutes of fame.

02 december 2005

De grootste stukjes Belg

Daar ging mijn voorspelling! Na de uitslag van De Grootste Belg bleek het PR-probleem van Paul Janssen enorm overschat. Prompt veroverde hij een tweede plaats. Natuurlijk sluit ik niet uit dat het bedrijf van de goede ziel wel alles in het werk heeft gesteld om hem de titel te schenken. Merckx deed het zelfs minder goed. De man die elke avond in De Laatste Show aan bod kwam was de uitverkoren kandidaat voor het gewone volk. Spijtig dat we onze helden pas echt eren na hun dood.

Maar genoeg over de runner up's. De winnaar was niemand minder dan Jozef De Veuster alias pater Damiaan, alias die zaligverklaarde van Tremelo. De kerken lopen leeg maar lobbyen kunnen de pastoors nog. Ze moeten natuurlijk iets doen om het celibaat wat te verzachten. Wat ook vaststaat, is dat Damiaan enorm veel steun uit eigen dorp kreeg. Wees er maar zeker van dat iedereen tussen 8 en 88 uit Tremelo, Schriek, Baal, Keerbergen en Werchter op hem heeft gestemd. "PJ ge overdrijft" hoor ik jullie al zeggen. Niets is minder waar, tot mijn 7 jaar was ik geboren en getogen in Tremelo en ze bewonderen Damiaan daar nog steeds alsof het gisteren was dat hij naar Molokai vertrok. Het standbeeld dat hij nu krijgt is trouwens geen nieuwigheid. Voor de kerk van Tremelo staat er al een van hem. Voor wie het zich afvraagt: in één stuk.

Tot zover het Belg-zijn in wedstrijdformaat. Nu is het wachten tot volgend jaar, als er een grapjas met een camera op een markt gaat vragen wie tot grootste Belg werd verkozen.