PJ's opinion. My side of the story, my 15 minutes of fame.

27 december 2005

Slotconclusies 2005

2005 was voor mij... Veel.

Eerst en vooral de minder leuke ervaringen. Dit jaar zat ik meer aan de koffietafel dan alle vorige jaren samen. Soms onverwacht, soms lang geweten. Als ik er een ding van heb geleerd dan is het wel dat je nu moet leven en nu moet doen wat je ooit zou willen doen. Drie mensen zijn me ontnomen en dat zijn er drie teveel.

Een tweede grote teleurstelling lag meer aan mezelf. Een diploma zal er pas in 2007 inzitten en het heeft me veel tijd gekost om het allemaal te aanvaarden. Het zit in me dat ik dingen waar ik goed in ben, steevast wil perfectioneren. Daartegenover probeer ik mijn mindere kanten te verbergen door ze passief te negeren. De grootste teleurstelling komt van jezelf. Een beetje meer inzet kan dus geen kwaad.

Gelukkig zijn er ook mooie momenten geweest. Zo ben ik dit jaar voor het eerst terug op vakantie geweest. God wat heb ik dat gemist! Ver van huis, een beetje op de eigen benen maar toch tot niets verplicht. Met je beste vrienden 's avonds ruzie maken over monopoly en vloeken als de barbeque niet wil meewerken. Meer vakantie en meer tijd maken voor alles in plaats van inspanning en ontspanning telkens met mondjesmaat toe te laten.

Ik had het al over mensen die ik ben verloren. Gelukkig zijn er ook mensen bijgekomen. Wetende dat je op je twintigste nog mensen kan ontmoeten die je wereld doen veranderen in die mate dat je amper zonder hen kan. Dat geeft je een boost om elke dag weer opnieuw je ogen te openen voor alles wat de wereld te bieden heeft.

En in 2006? Minder van het eerste en meer van het laatste graag. Het evenwicht zoeken tussen de sick little bastard en de verlegen jongen uit een ander leven. Blijven streven naar al waar er voor te streven valt. Want in het leven gaat het om dingen bereiken die je zelf wil. Verwacht niet dat je ooit alles zal bereiken, want zonder doel is de reis ten einde voor ze begon.


Zalig kerstfeest en gelukkig nieuwjaar!

Labels: ,