PJ's opinion. My side of the story, my 15 minutes of fame.

25 februari 2006

Alive but not kicking

Moest u het zich afvragen: ja ik leef nog, maar het was me een weekje van kus men jeweetwel.

Vorige week kreeg ik geweldig nieuws: mijn oude harde schijf (die ik al een jaartje niet meer aan de praat krijg) was misschien te reanimeren met behulp van Knoppix, een Linux-variant. In gewonemensentaal wil dit zeggen dat ik een cdtje in mijn computer steek, het cdtje start uit zichzelf -zonder windows- en daar krijg ik een soort werkomgeving die me doet denken aan de combinatie tussen de Mac's op school en Windows 98.

Een experimentje waard dacht ik bij mezelf. Na wat geklungel was het zover. Ik sloot mijn oude harde schijf aan, ik startte mijn computer op en enkele minuutjes later zag ik dat ik zonder problemen mijn bestandjes van vorig jaar kon bekijken. Na wat meer geklungel lukte het me ook om de belangrijkste delen over te brengen naar een andere harde schijf zodat ik mijn verloren data eindelijk terug kon gebruiken. Stel u hier geen grote bedrijfsgeheimen bij voor, het ging vooral om brieven, gedateerd schoolmateriaal enz...

All well ends well, dacht ik op dinsdag. Woensdagmiddag ging ik door met deze wonderbaarlijke werkwijze (40 gigabyte aan 500-800 kb/sec, het duurt eventjes) maar toen gebeurde het, mijn computer werkte niet meer zoals het moest. De harde schijf met Windows op werd niet meer gevonden en een lichte golf van paniek kwam over me heen. Na een paar telefoontjes besloot ik de harde schijf voor een grondige checkup eens binnen te brengen bij Gunther. Ondertussen ging ik rustig naar de les in afwachting van een telefoontje in de aard van "we hebben het opgelost, kom uw schijf straks maar halen".

Niet dus. Tijdens de pauze van de les frans kreeg ik te horen dat op een of andere manier mijn harde schijf de geest gegeven had. Er bestond nog een waterkansje (wat vandaag nog steeds een waterkansje is) dat ze nog terug ging werken maar alle data was nu al verloren. "GODVERNONDEMILJAARDEDJU!" Ging er door me heen. 160 gigabyte ben ik voorgoed kwijt. Al mijn schoolwerk, foto's, brieven enz... hopeloos verloren. Vooral over de foto's zit ik nogal in om persoonlijke redenen.

Voor iemand mij een preek gaat geven over backups enz... Veel oude bestanden staan ondertussen op cd. Ook mijn foto's en schoolwerk stonden dubbel op een andere harde schijf 'just in case'. Spijtig genoeg had ik die tweede (en meest recente) backup even weggedaan om plaats te maken voor de backups van de oude harde schijf (waar het allemaal mee begon). Oh ironie dat ik nu mijn oude bestanden terug kan inkijken, maar tegelijk alles van de afgelopen 9 maanden voorgoed kwijt ben.

Ondertusen zijn we een halve week verder. Een nieuwe harde schijf van 250 gigabyte zoemt zachtjes terwijl Windows, Avg, Office enz... terug is geïnstalleerd. Ik kan er nog altijd niet mee lachen want het grapje kost me niet alleen veel werk maar ook nog eens veel geld.
In een zijsprong hiervan ging er nog iets anders mis. Deze week had ik mijn eerste auto-ongeval. Een geluk bij een ongeluk eigenlijk. Nat wegdek, bruusk remmen en daar sta je dan. Gelukkig had mijn voorganger enkel een klein krasje in zijn bumper en bleef mijn schade beperkt tot het plastic omhulsel rond mijn knipperlicht. De garagist zegt dat het allemaal wel zal meevallen, al heb ik wel twee nieuwe banden nodig voor ik naar de autokeuring moet. Samen met mijn taks, verzekering, rechtsbijstand enz... is dit al weer goed voor een bedrag met bijna drie nullen. Je auto, je vrijheid zeggen ze dan.

Dit verklaart waarom ik de laatste week wat afwezig was. Momenteel voel ik me nog altijd geen 100 % door andere omstandigheden. Krokusvakantie komt net op tijd want mijn hoofd slaat op hol en mijn gedachten zijn overal behalve waar ze moeten zijn.

6 Comments:

Blogger Tine said...

zal ik zuster komen spelen? just in case dat ge een schrammetje hebt overgehouden aan dat ongeluk... *knuv* komt wel goed jongen.. Ik ga ook wat door moeilijke periode.. Maar ik hou me recht door mezelf voor te houden dat het wel goed zal komen.. Jij hebt tenminste nog vakantie.. Daar kan ik alleen maar van dromen... En van die foto's... Ik weet dat het niet hetzelfde zal zijn, maar ik wil je altijd wel een paar van mijn foto's sturen... Hou je goed he... xxx

zaterdag, februari 25, 2006 11:00:00 p.m.

 
Blogger Bad, mean & ugly said...

Tja PJ, les 1 hé: altijd een backup maken. Maar wie leest nu nog les 1? Ik in ieder geval veel te weinig. Mijn laatste backup dateert van minstens een maand geleden. En ik heb er nog wel speciaal een externe HDD voor gekocht!

Knoppix: is dat een alternatief OS? Lijkt mij wel leuk, alhoewel, een selfbooting CD is geen wereldnieuws. Zou een selfboot OS op een CD ook gewerkt hebben met een ander OS (DOS, Windows...)of heb je de redding alleen maar aan Knoppix te danken?

zondag, februari 26, 2006 11:08:00 a.m.

 
Blogger PJ said...

@Tine: There's always time and place for a sexy nurse :-).

@bm&u: Ben zelf geen expert in alternatieve OS maar het is een selfboot CD met een grafische werkomgeving waar oa Openoffice en een msn-alike ook in zaten. Denk dat als je't kan installeren (vanaf cd gaat't ietsje trager) dat het een waardig alternatief is.

De redding van mijn oude hd heb ik te danken aan Knoppix/Linux want in een windows-omgeving was de hd nergens te bespeuren. Alleszins een ervaring rijker voor als het nog eens foutloopt en ben ik al bij al blij dat de miserie na mijn examen van informatica is begonnen.

zondag, februari 26, 2006 1:37:00 p.m.

 
Blogger Splitscreen Sleeper said...

Ik dacht alleen maar...foto's in't vervolg misschien binnenbrengen bij de fotograaf en in een mooi albummeke plakken? (veel gezelliger om samen met vrienden en vriendinnen te bekijken ook)
en dan lees ik in BM&U's reactie termen als selfbooting CD, OS, en HDD...

Ik ben goed op weg een ouwe zak te worden :)

zondag, februari 26, 2006 3:25:00 p.m.

 
Blogger Cherry Blossom Girl said...

OS, selfbooting...
Oh help, wa's me dat allemaal.

Ik deel je mening s.sleeper: dat albummeke is veel gezelliger. Zie je ons binnen 10 jaar al met zo'n bende naar een computerscherm staren... 'Allemaal gezellig fotootjes kijken'.

zondag, februari 26, 2006 5:36:00 p.m.

 
Blogger Anneke said...

bad, mean & ugly: same here:-) externe HDD gekocht, maar amper van de boel een back up gemaakt. Wel mede doordat ik het ding niet meer helemaal vertrouw (stond in reclame, maar achteraf zeer veel slechte reviews gelezen over de Lacie externe HDD, die nieuwe met Porsche-design). Ja daar sta je dan met die nieuwe technologieën!

woensdag, maart 01, 2006 1:04:00 p.m.

 

Een reactie plaatsen

<< Home