PJ's opinion. My side of the story, my 15 minutes of fame.

21 maart 2006

Hoeveel zou het kosten...

Om al die irritanten Barbie-reclamespotjes van tv te halen?

Het concept van barbie stoort me niet zoveel. Hoewel een graatmager blondje met D-cup mij het gevolg lijkt van enkele pijnlijke operaties. Maar wat me dus wel stoort zijn de kwetterende hollandse stemmetjes. Niet dat ik zelf een articulatieheld ben, maar "ze dannnnnste en dannnnnnnste op de bruiJloft, het is chewèldich" geeft me zin om mijn stoel naar het scherm te gooien.

Bij deze richt ik dus het kill-the-fucking-barbie-commercials-fonds op. Financiële hulp is welkom en zal worden benut voor het opkopen van barbie-reclametijd. Als dit niet lukt stort ik het volledige bedrag (min twee pintjes) door naar Mattel zodat ze hun reclamefilmpjes tenminste in het Vlaams kunnen dubben.

6 Comments:

Blogger Bad, mean & ugly said...

Bij Mattel gaan ze lachen met de centen van PJ. Mattel is wél een der grootste speelgoedfabrikanten hé.

Maar je hebt gelijk. We 'jij-en' en 'jou-en' veel te veel. Als we schrijven dan vind ik het nog doenbaar maar als we praten...

Hoor je mij al zeggen: schat, hoe voel je je vanochtend? De mijne lacht zich daarmee een breuk!

Leve het Vlaams! Hoe voelt g'u deze morgen?

dinsdag, maart 21, 2006 8:44:00 p.m.

 
Blogger Tine said...

Eik barbies en barbietrutten, ze kunnen de pot op!! Ik ga later een voorbeeld nemen aan mijn nicht: zij weigert om voor haar dochtertje van 4 een barbie of eender welke andere 'onnatuurlijk' (dus, graatmagere wespentailletrut; dikke borsten, heupen die maar drie keer zo breed zijn als de breedte van dat mormel haar hand, enzovoort...) uitziende pop te kopen.. prachtig toch??

dinsdag, maart 21, 2006 11:42:00 p.m.

 
Blogger Anneke said...

geen kabeltv in huis nemen is ook een handig iets. Geen irritante waspoeder-reclame voor huisvrouwen waarvan de reclamemakers denken dat ze echt achterlijk zijn...

dinsdag, maart 21, 2006 11:53:00 p.m.

 
Blogger PJ said...

@bm&u: dat is net wat me stoort. Mattel is een gigantisch bedrijf dat het blijkbaar vertikt om Vlaams te gaan. Dit soort dingen geeft jonge mensen een negatief gevoel over het Vlaams taalgebruik, terwijl zelfs Nederlanders onze uitspraak mooier vinden.

@Anneke: Herinner u de lessen van Tits, ze hebben ooit de cliché waspoederreclame vervangen door mannen die de was doen. De verkoop kelderde gewoonweg. Maar los daarvan stoor ik mij ook enorm van die irritante acteur die witter dan wit bij u komt aanbellen. Dat zal de tweede stap worden, zendtijd voor waspoeders opkopen.

woensdag, maart 22, 2006 12:16:00 a.m.

 
Blogger Tine said...

"terwijl zelfs Nederlanders onze uitspraak mooier vinden"
damn van waar haalt ge da pj?? wij hebben net uitleg gekregen over erasmus, wel toevallig is het ook mogelijk om naar Nederland op erasmus te gaan.. Het is wel heel moeilijk kom in Nederland plaatsen vast te krijgen voor studenten uit België, omdat dat wil zeggen dat er ook Nederlandse studenten naar België moeten komen (daarom is het ook een uitwisseling...) maar het moeilijke hieraan is dus dat er gewoon geen interesse is bij die Nederlandse studenten.. Ze vinden onze uitspraak raar, lelijk, en ze weten verdomd goed dat zij in onze taalunie in de meerderheid zijn. En spijtig genoeg moet ik mij als beginnend vertaler, hoewel ik het niet altijd eens ben met de opgestelde regels en ik het soms nogal grof vind dat ons Belgisch Nederlands soms gewoon de grond in geboord wordt, bij die meerderheid neerleggen.

donderdag, maart 23, 2006 7:31:00 p.m.

 
Blogger PJ said...

http://www.ovdp.net/Algemeen/Nieuwsbrief/documenten/25-3.pdf
http://www.rvi.be/rvi_master/insite/rvi_insite_taalpeil_a/index.shtml (bij 'Vlaams boven')

Dit zijn niet mijn originele bronnen maar ik had het al eerder gehoord dat de meeste Nederlanders dit vinden. Concrete cijfers heb ik hier niet over gevonden, maar 16 miljoen Nederlanders kunnen natuurlijk van mening verschillen. Los daarvan vind ik dat het ABN of ARVAN (Algemeen Roos Van Acker Nederlands) heel aanvaardbaar is, maar Hollandse klanken storen me wel (nog meer dan zwaar Kempisch of Aantwaarps).

http://cf.hum.uva.nl/poldernederlands/abn_nederlands/twee_uitspraaknormen.html
Dit spreekt het dan weer lichtjes tegen maar het komt er op neer dat Nederlanders het Vlaams minder graag horen, maar niet lelijk vinden (omgekeerd wel).

donderdag, maart 23, 2006 9:13:00 p.m.

 

Een reactie plaatsen

<< Home