PJ's opinion. My side of the story, my 15 minutes of fame.

22 april 2006

Allochtonen Vs. media Vs. perceptie

Ik heb er lang over gezwegen, maar vandaag brak iets me toch wel de bek open over de moord op Joe Van Holsbeek. 'Iets' is op de tweede plaats de post die (PDW) schreef. Maar op de eerste plaats was het één van de (anonieme) comments waar ik ronduit van walgde.

Anonymous said...

ik blijf me toch afvragen wat er zou gebeurd zijn mocht Joe één van die allochtonen hebben neergestoken. Ik gok op een inferno ; Brussel in brand, rellen, waterkanonnen, Belgische en bij uitbreiding Europese ambassades in het buitenland in gevaar etc etc.
Niet dat ik vind dat we op een dergelijke manier zouden moeten reageren, verre van, maar de vraag blijft toch door mijn hoofd spoken. Criminele allochtonen blijven naar mijn ervaring een minderheid maar het valt toch op dat als er eens iets ernstigs gebeurd ze er toch vaak iets mee te maken hebben. Of is dat op de één of andere manier toch (weer) onze fout ?

Beste anoniemeling

Dit is in één woord 'GEZEIK'. Toen in Antwerpen vorig jaar een allochtoon werd vermoord waren er grote rellen, maar die kwamen zelfs niet in de buurt van wat u hier opsomt. Toch heeft u een punt: allochtonen komen vaak in het nieuws als het over zulke dingen gaat. Toch moeten we even nadenken waarom ze in het nieuws komen. Zou het misschien -heeeel misschien- kunnen dat dit gewoon een 'beter' (lees: sappiger) verhaal is dan wanneer het om twee Belgen gaat.
We moeten het zelfs niet zo ver zoeken. Als morgen op café een Waal een Vlaming zou aanvallen en verwonden, dan haalt dat waarschijnlijk al één Vlaamse voorpagina. Ook al is het een alleenstaand feit: het verhaal errond verkoopt, en wat verkoopt staat vooraan.

Willen of niet, het interessantste verhaal horen we eerst. Het meest representatieve/relevante komt daarna wel.

UPDATE: één van de twee daders blijkt van Poolse origine. Nu geef ik toe dat hij er op de beelden vrij 'donker' uitziet voor een Pool, maar zou het (oude) vermoeden van een Noord-Afrikaanse afkost niet een beetje met perceptie te maken hebben...