PJ's opinion. My side of the story, my 15 minutes of fame.

17 april 2006

Harmless beast

De waarheid kan vreemd zijn.
Zeker als ze uit de mond van een Antwerpse komt.

Maar los daarvan heb ik vandaag weer een stukje van mezelf ontdekt. Ik ben ondertussen al vrijgezel sinds... Irak nog een dictatuur was. Maar voor ik afdwaal, het stoort mij soms. Het stoort mij soms eigenlijk enorm. Nu weet ik dat die dingen niet te forceren zijn, maar ik vraag me wel regelmatig af waarom. Ik ga hier geen zelfbeklag starten over hoe lelijk, dik, dom, lomp of erg ik wel ben. Ondertussen heb ik ego genoeg om te zeggen dat ik geen lelijk beest ben. Een groot beest, maar leuk beest.

Heel eerlijk: het was verleidelijk om hierboven 'lekker beest' te schrijven. Maar daar zit nu net het verschil. Ik ben geen lekker beest. Zelfs als ik nog tien kilo kwijtspeel, ze omzet in spieren, mijn haar laat groeien/knippen en misschien een piercing of tattoo laat zetten. Ik blijf 'een leuk beest'.

Ondertussen ben ik er weer in geslaagd om af te dwalen. Wat heb ik vanavond gehoord dat spijkers met koppen sloeg? Het ging zo (in't Antwerps) "PJ, gij zet genne leleke jonge, maa gij komt gewoon over als nen beste vriend".
En dan voel je gewoon dat ze gelijk heeft. Ik ben altijd en overal de goede vriend. Ik straal blijkbaar iets uit wat zegt "kom en klaag bij mij". Begrijp me niet verkeerd, ik hou ervan om te luisteren. Ik hou er ook van dat ik zoveel geweldige mensen rond me heb. Maar door die 'uitstraling' zal ik altijd een leuk beest blijven en nooit een lekker beest worden.
In de film Just friends werd het eigenlijk nog het best verwoord.

"The Friend Zone is the dreaded place where a girl sees a guy who she is very close to as a complete asexual being. That guy has no chance of dating the girl, because they are 'friends.' This is a short answer to a complex problem."

En dat, dames en heren, is voor zover ik weet de duidelijkste reden waarom ondergetekende zonder harem naar bed gaat.

8 Comments:

Blogger Bad, mean & ugly said...

PJ, je bent, naar eigen zeggen, een uit de kluiten gewassen soort teddybeer met een hoog knuffelgehalte.
Is dat laatste niet véél belangrijker dan het postuur?

Je straalt iets uit wat zegt "kom en klaag bij mij". Betekent dat dan niet dat men je in vertrouwen neemt? Dat iemand tegen jou dingen wil zeggen die liever niet tegen anderen gezegd worden? Ben je daar dan niet blij mee?

"That guy has no chance of dating the girl, because they are 'friends.'" Hier heb je het subtiele onderscheid tussen 'lief' en 'vriend'. Een héél moeilijk te onderscheiden verschil waar voornamelijk mannen het knap lastig mee hebben. Ik noem dat het 'hormonaal denken', de idee dat een vriend(in) meer wil dan maar de ultieme vriend(in) zijn.

De waarheid kan aardig in het hart knijpen en behoorlijk pijn doen.
Wachten op wederkerigheid is een proces dat in vele vriendschappen het licht heeft gedoofd. Wees voorzichtig daarmee. Sluit anderen niet bij voorbaat uit.

Genieten van de vriendschap zoals die zich aanbiedt en daarmee omgaan en zoals met alle andere situaties in je leven kan wonderen doen. Het zou je ook 'hormonale rust' kunnen brengen.
Ik zou voor dat laatste kiezen. Omdat je, in duurzame vriendschap, eigenlijk geen keuze hebt.

Ik bedoel het niet ordinair maar het komt hierop neer: "Use it or lose it."

maandag, april 17, 2006 11:06:00 a.m.

 
Blogger PJ said...

Ik ben ook blij met dat vertrouwen, zeker van enkele mensen in het bijzonder. Ik verkies ook de duurzame vriendschap. Maar waar bij mij het schoentje wringt is dat er de laatste tijd alleen maar vriendschap is, en dan spreek ik niet over één persoon maar over heel mijn vrouwelijke vriendenkring.
Jij wil ook niet enkel de blogger, vriend, man, opa of de stadsreporter zijn, vermoed ik.
Het verschil tussen lief en vriendin... Wel misschien overromantiseer ik relaties te fel, maar ik wil dat ik mij later bij mijn vrouw zo goed kan voelen dat eender welke andere vrouw me gestolen kan worden. Dat ik met alles over haar kan praten en dat ze ook begrijpt wat ik bedoel en vice versa. Maar dat kan niet als die vrouw geen ongelooflijk goede vriendin is.

Wat betreft de 'hormonale rust'. Ik ben een jongen van 21, ik vrees dat die rust nog wel even zal uitblijven.

Wie de film niet kan bekijken: Veldhuis & Kemper - 'Ik wou dat ik jou was' Geeft ongeveer dezelfde boodschap weer.

maandag, april 17, 2006 2:40:00 p.m.

 
Blogger Cherry Blossom Girl said...

nog een tweede
- slik -

PJ,
vergeet niet te leven door al die bedenksels door. Vergooi de kostbare seconden niet door het opstapelen van doelloze gedachten.

Ik lees je gedachten met of zonder blog, maar wou dat ik daarenboven kon helpen. Ik kan het niet, denk ik. Omdat, ja 'daarom'.

Maar je weet dat ik luister.

maandag, april 17, 2006 3:11:00 p.m.

 
Blogger PJ said...

Ik vergeet zeker niet te leven. Maar het zijn bedenksels die er momenteel gewoon even uitkomen. Toen ik gisteren die uitspraak hoorde wist ik gewoon direct dat het dat was. I blame nobody want ik ben nu eenmaal een geweldige kerel :-). Maar het zet een mens nu eenmaal aan het denken.

Gelukkig maakt mijn lichaam van nature een overdosis prozac aan. Hoe Dramatisch de tekst ook mag lijken, de persoon erachter blijft happily ever after ;-). Vaak zelfs met voldoening over de dingen die niet zo goed afliepen, omdat hij tenminste durfde deze keer.

maandag, april 17, 2006 4:53:00 p.m.

 
Anonymous Annelien said...

achja, de 'friendzone' is dan misschien wel gevaarlijk, maar een goeie vriend is heel veel waard!!! veel meer als een vriendje dat je sneller kwijt bent als dat je hem versierd ('how to lose a guy in 10 days'?) En pj, als het iets zou betekenen voor u... je bent een goeie vriend voor die dames, en een geweldige broer voor mij!

maandag, april 17, 2006 8:09:00 p.m.

 
Blogger Cherry Blossom Girl said...

vind het ook nog steeds goed dat je die poging gewaagd heb...
hoop dat het je gesterkt heeft voor de toekomst!

maandag, april 17, 2006 8:35:00 p.m.

 
Blogger PJ said...

hm...
Ik heb de beste vriendin,
en de beste zus. :-)

maandag, april 17, 2006 9:16:00 p.m.

 
Blogger Tine said...

And ain't that the way, that the way, that the wind blows you home?

maandag, april 17, 2006 10:28:00 p.m.

 

Een reactie plaatsen

<< Home