PJ's opinion. My side of the story, my 15 minutes of fame.

09 juni 2006

Freedom of speech

Op De Standaard Online stond vandaag dat bloggers nu ook beschermd zijn door het bronnengeheim. Hoewel veel bloggers er misschien nu het nut niet van inzien, zal dit ooit veel bloggers veel last besparen.

Voorbeeldje?

Stel dat ik de naaktfoto van een lerares, die ik daarstraks kreeg, hier online zet als schokkend nieuwsfeit, dan moet ik niet zeggen van wie ik die foto heb gehad.

Al denk ik dat sommigen meer interesse hebben in de foto dan in de bron.

3 Comments:

Blogger Bad, mean & ugly said...

Maar toch, beste PJ, moeten we ons vragen stellen bij het eigendomsrecht, de plagiaten, inpikken van intellectuele eigendommen.
Als we niet meer moeten aantonen welke onze bronnen zijn, kunnen we dan eender wat van wie dan ook publiceren met het excuus: "Ik weet niet waar het vandaan komt"?

vrijdag, juni 09, 2006 10:23:00 p.m.

 
Blogger PJ said...

Je mist de bal hier BM&U, informatie die ik uit de krant of van een site haal, moet met bronvermelding. Anders zit je inderdaad met plagiaat.

Ook is dit geen aanleiding om er maar op los te roddelen onder het excuus "ik moet niet zeggen van wie ik het weet".

Wat is het dan wel? Fictief voorbeeldje: Ik verneem van iemand dat een bepaald politicus of zakenman er maar op los sjoemelt. Als die bron betrouwbaar is, dan kan ik dat verhaal hier aan het licht brengen zonder dat mijn bron moet vrezen dat hij zich moet bekendmaken.

zaterdag, juni 10, 2006 1:43:00 a.m.

 
Blogger Bad, mean & ugly said...

Aaaaah, Zooooooh

Nou heppik 'em!

Dus: als ik van een betrouwbaar iemand verneem dat PJ een ***** is, dan mag ik dat publiceren zonder te vertellen waar ik mijn informatie vandaan heb gehaald.

Vreselijke gedachte. Stel dat je het niet kunt weerleggen...

zaterdag, juni 10, 2006 3:44:00 p.m.

 

Een reactie plaatsen

<< Home