PJ's opinion. My side of the story, my 15 minutes of fame.

12 juni 2006

iPod k-Pot

Vorige maand kocht ik na lang twijfelen eindelijk een iPod Video. Voor ‘slechts’ 330 euro kreeg ik het aan mijn deur afgeleverd, zelfs met persoonlijke gravering. Op zich mag ik niet klagen. De muziek klinkt enorm zuiver, en foto’s en films zijn duidelijk te bekijken, al doe je dat laatste best met een volle batterij.
Als student is dit een stevig maandloon voor ‘een mp3-speler’, maar het was het eigenlijk wel waard...
Tot vandaag.

Nadat de iPod een halve dag in mijn broekzak stak, bleek dat een van de oortjes de hele tijd op het scherm duwde (door het beschermzakje heen). Resultaat: een grote zwarte vlek en verder helemaal geen beeld.

Vanmiddag belde ik naar Apple om te vragen of dit onder garantie werd hersteld. Zonder aarzelen wist de helpdesk me te vertellen dat dit niet onder garantie viel maar ze konden het toestel wel herstellen voor 260 euro, eventjes 80% van het aankoopbedrag.
De telefonist zei me dat ik wel nog naar een verdeler van hen kon gaan om te laten vaststellen of het al dan niet onder garantie viel. Toen ik dit deed, zei de verkoper ter plaatse me exact hetzelfde. “Fout gebruik”. Blijkbaar moet je je iPod dus altijd in je handen houden, zeker niet aan het scherm komen en eigenlijk best niet opbergen. Toen ik hem vroeg hoe ik hem dan wel veilig en volgens de garantie kon opbergen, zei hij doodleuk dat ik maar een metalen doosje moest kopen. Hiermee geven ze dus zelf toe dat het standaard beschermzakje niet voldoet om een iPod te beschermen tegen dagelijks gebruik...


Mag ik jullie bescheiden mening hierover? Het gaat niet om een productiefout, maar je kan een iPod video enkel in een jaszak (of bij dit weer broekzak) steken. In die logica valt het vooral dus onder dagelijks gebruik en niet onder misbruik.
Either way het blijft enorm kak. Support PJ, buy him a drink in order to let him buy better crap!



Voor ik het vergeet...
Te koop: Ipod “Video” 30gb. Slechts een maand oud, scherm stuk. Perfect te gebruiken als grote iPod Shuffle, externe harde schijf of als surrogaat kleiduif.

Labels: , , , ,

12 Comments:

Blogger Tine said...

mja.. ik steek eerlijk gezegd nooit mijn mp3 of gsm in mijn broekzak.. simpelweg omdat ik weet dat dat gevaarlijk is.. die dingetjes zijn veel te broos. :p ziet ge wel dat ge de creative had moeten kopen :p

maandag, juni 12, 2006 10:26:00 p.m.

 
Blogger PvM said...

Welja hett is zoals ik ook zei, zoiets moet je nie ahnungslos in je broekzak steken. Veel te fragiel en zeker die oortjes mogen uiteraard niet voor dat scherm zitten, ik let daar persoonlijk altijd op. Het is een (duur) lesje geleerd zeker?

maandag, juni 12, 2006 10:45:00 p.m.

 
Blogger PJ said...

@Pvm, doe ik ook nooit, maar na twee uur voorlichting en twee uur duits kan dat ding wel eens verschuiven. Om die reden steek ik em ook niet tussen de cursussen in mijn schooltas.
Duur lesje dat wel, al vind ik het schandalig dat het zo duur is om te laten herstellen. Dat ze dan garantie bv voor een bepaald percentage laten meetellen. Als ze een mp3speler maken moeten ze niet verwachten dat die thuis in de kast ligt.

maandag, juni 12, 2006 10:50:00 p.m.

 
Blogger Bad, mean & ugly said...

Pj, niet twijfelen.

Onmiddelijk een aangetekende brief versturen naar de verkoper (niet de fabrikant) met directe eis om het toestel te vervangen of te herstellen. Gratis, incl. verzend- en communicatiekosten.

Meteen ook dreigen met: "Indien aan mijn verzoek niet wordt voldaan binnen de 10 werkdagen zal ik niet nalaten onmiddelijk mijn klacht op de griffie van de rechtbank te deponeren teneinde de zaak op de rol te plaatsen voor de vrederechter"

Bij mij heeft het al een paar keer gewerkt, zonder meer. Sommige rechten moet je nu eenmaal afdwingen.

maandag, juni 12, 2006 11:19:00 p.m.

 
Blogger Tine said...

:D en vraag er anders direct twee, want ik wil ook nog altijd een nieuwe mp3-speler :D

dinsdag, juni 13, 2006 9:27:00 a.m.

 
Anonymous Clopin said...

Hoezeer ik je het ook gun, ik denk niet dat je in je recht bent een nieuwe te vragen, laat staan te gaan dreigen. Garantie is er nu ook niet om te misbruiken (hoewel...). En om een firma als Apple af te dreigen moet je minder dan 16 jaar zijn. ;)

dinsdag, juni 13, 2006 9:31:00 a.m.

 
Blogger Bad, mean & ugly said...

clopin,

toen mijn DVD-spelertje defect bleek 'géén garantie mijnheer de klant!) heb ik niet Philips maar Vandeborre voor de keuze gesteld.

Ik heb een nieuw DVD-spelertje...

Met onze nieuwe TV...idem

Men rekent op 'procedureangst' om het gelijk naar zich toe te trekken. En ook dát werkt!

dinsdag, juni 13, 2006 12:16:00 p.m.

 
Blogger PJ said...

@bm&u: je hebt gelijk, vaak moet je eventjes 'dreigen' want zij rekenen erop dat de consument stopt met zagen als je zegt 'sorry geen garantie'.
Al weet ik niet of ik moet hopen op hun procedureangst. Ik heb mijn k-Pot online gekocht en een briefje zou dan meteen naar Apple Computer International gaan, somewhere in Ireland.

@Clopin: ik misbruik mijn garantie of iPod niet, beleefd zeggen dat je het oneens bent met hun beleid kan weinig kwaad. Natuurlijk laat ik lieve uitdrukkingen als 'bedrijf van kus mijn k*****' achterwege :-).

dinsdag, juni 13, 2006 4:03:00 p.m.

 
Blogger Anneke said...

Ja 't is wel duur om het te laten herstellen, amaai! En ik zou ook nog niet opgeven ivm die garantie hoor. Maar ik heb zo een regel voor mezelf: als ik een toestel koop wat qua aankoop+eventueel herstel of diefstal te schandalig duur wordt, dan koop ik het gewoon niet... Denk dat je gewoon nog even moet wachten met dingen te kopen die eigenlijk te duur zijn voor een student, stel dat er iets misgaat met het ding. Alles op z'n tijd, PJ. Da's natuurlijk een persoonlijke mening...

dinsdag, juni 13, 2006 5:23:00 p.m.

 
Anonymous Mike said...

Amai, da's ook plezant.. Ik vind technologische snufjes in het algemeen zeer fragiel geworden. Ook gsm's zijn niet meer wat ze geweest zijn (denk maar aan de Nokia 3310, gewoon niet stuk te krijgen). Misschien een sluwe manier om stevig te besparen of om eerder opzettelijk de gebruiksduur in te korten, zodat je sneller overstapt naar een nieuw model? Je krijgt dan misschien geen nieuwe, maar kan op deze manier nog wel toekomstige kopers waarschuwen..

woensdag, juni 14, 2006 1:21:00 a.m.

 
Blogger PJ said...

@Mike: dat is geen toeval hoor. De economie moet draaien en dingen die snel stuk gaan worden snel vervangen. Een van de frustrerendste dingen op dat vlak zijn dvd's, gsm's of games. Nu moet ik toegeven dat er -buiten het scherm- weinig kapot te krijgen is door gewoon gebruik, maar 260 euro om te herstellen laat de kassa ook wel rinkelen.

@Anneke: je hebt een punt, maar 330 euro is voor iedereen veel geld denk ik. Als mede-Fiësta-automobilist moet je dan ook toegeven dat een auto niets is voor studenten, of mijn klaagmuur: autoverzekeringen. Geld is relatief, mijn vakantie zal in totaal waarschijnlijk de waarde van 2 iPods hebben, maar daar verwacht ik dan ook meer van dan een bandje dat mijn favoriete nummers kan shuffelen.

Ondertussen kan ik er stilaan vrede mee nemen dat het ding stuk is. Waarschijnlijk ga ik nu een playlist van 7500 nummers samenstellen en kan ik me nu elke dag laten verrassen.

woensdag, juni 14, 2006 1:46:00 a.m.

 
Blogger Bad, mean & ugly said...

Dan blijft er alleen nog de troost over. Een supergrote koele pint.

Als ik je ooit tegenkom, remind me.

woensdag, juni 14, 2006 7:12:00 p.m.

 

Een reactie plaatsen

<< Home