PJ's opinion. My side of the story, my 15 minutes of fame.

23 januari 2007

Vast benoemd - eeuwig gedoemd

Op De Standaard Online staat het grote scholenrapport. Een mogelijkheid om de evaluatie van elke school na te lezen. Toch als er de laatste zes jaar een doorlichting was. Op zich een geweldig initiatief, al is er een groot item dat niet aan bod komt in dit debat: de vaste benoeming.

Wie een paar jaar op een school werkt, krijgt bijna steevast zijn vaste benoeming. Je moet al bijna een moord plegen om ze kwijt te geraken. De oorsprong van die benoeming heeft politieke wortels. Uit schrik dat met een nieuwe strekking aan de macht meteen ook alle ambtenaren werden vervangen, heeft met dit ingevoegd. Zo blijven leerkrachten verzekerd van hun job, ongeacht wie hun baas is.
Anno 2006 is dit grotendeels achterhaald en zorgt die benoeming ervoor dat kwaliteitsvol lesgeven al verwaterd.

Begrijp me niet verkeerd. De meeste leerkrachten die ik ken, werken hard en goed. De uitzonderingen tarten dan weer elke verbeelding. Toch is het niet meer dan normaal dat iemand kan ontslagen worden als hij/zij slecht werk levert. Iets meer evaluatie voor een beroep waar men elke week evalueert lijkt niet zo wereldvreemd.

Om af te sluiten geef ik u twee verhaaltjes. Eentje uit mijn middelbare schooltijd en eentje vers van de schoobanken van mijn zestienjarig nichtje.

De laatste twee schooljaren had ik mevrouw R voor Frans. Ik was lang niet tweetalig, maar ça marche... Omdat de vrouw in kwestie half depressief was, kwam er van leidinggevend lesgeven weinig in huis. Als onze klas iets teveel lawaai maakte of protesteerde bij een test, dan werd deze gewoon uitgesteld. Mijn mondeling examen bestond erin een franse (geziene) tekst na te lezen en er dan vragen uit te beantwoorden. Dit gebeurde per twee waardoor ik de antwoorden van mijn collega kon herhalen (ik zat naast hem) en de ontbrekende items kon toevoegen.
Vijf jaar later is het niveau verbeterd, maar er is wel een zekere 'onherstelbare schade' door dat gat van twee jaar.

Het tweede verhaal gaat over mijn nichtje en haar leraar Engels. Een tijdje terug vroeg ze me een beetje hulp bij haar taak. Ze is niet zo goed in Engels en ze moest de fouten in haar taak zelf verbeteren.

Fout volgens hem:
"My mom had a small heart attack, but she's all right now and she can leave the hospital tomorrow."
"Drugs were the only thing he could think about."
Later op het jaar kwam de discussie weer boven. Deze keer klaagde ze over iets wat hij 'juist' op het bord schreef:

"how was the book writt"

Klachten helpen niet, de man is vast benoemd en blijft de jeugd dus nog eventjes zijn eigenzinnig Engels aanleren...

Labels:

2 Comments:

Anonymous Sanderijn said...

Wel, die doorlichting heeft me ook serieus teleurgesteld. Vol nieuwsgierheid sla ik de krant open, zoek Gent, ga met de vinger langs alle scholen, ... En vind de mijne niet. Niet doorgelicht staat er dan achteraan. En ik hou er een vuile vinger aan over.

En over die vaste benoemingen: mijn leerkracht wiskunde van het tweede middelbaar (ze gaf ook fysica in het derde) is ook vastbenoemd en ze krijgen haar dus ook niet weg. Ze lijdt verdomme (onofficieel, dat wel) aan paranoïa. Hoeveel keer wij niet gehoord hebben dat we stiller moesten zijn omdat de directeur achter de deur stond mee te luisteren omdat een paar kwatongen beweerd hadden dat ze "zogezegd niet geschikt was om les te geven". Blij dat ze een half jaar afwezig is geweest omdat ze haar flat (en naar het schijnt ook haar hondje) in brand gestoken had. :s

dinsdag, januari 23, 2007 9:44:00 a.m.

 
Blogger Splitscreen Sleeper said...

Afschaffing van de statutaire bescherming is nonsens...je kan het onderwijs niet vergelijken met de privésector. De bescherming wegnemen zou leiden tot willekeur, favoritisme, tweedracht en werkt dus een vermindering van de kwaliteit van het onderwijs in de hand. Volgens de Hay-loonstudie wordt de wat lagere verloning in het onderwijs (in vergelijking met de privé) o.a. gecompenseerd door het voordeel van de vaste benoeming. Valt die weg, dan zouden de lonen dus gevoelig moeten verhoogd worden...Een vaste benoeming staat bovendien helemaal niet haaks op evaluaties, zoals velen denken: vastbenoemden die slecht presteren, moeten via evaluaties worden gecorrigeerd.
En uiteindelijk moeten duizenden mensen niet boeten voor enkele incapabelen die door de mazen van het net glipten.

vrijdag, januari 26, 2007 8:20:00 p.m.

 

Een reactie plaatsen

<< Home