PJ's opinion. My side of the story, my 15 minutes of fame.

10 februari 2007

Hopeloos gedateerd

Een lang postje, maar wie even doorleest begrijpt al snel waarom.
--

Het Belang van Limburg ligt elke ochtend bij mij op school. Ondertussen heb ik ze ook al eens gratis gekregen maar het mocht niet baten, ik val nu eenmaal ver buiten de doelgroep.
Tot vandaag.

Een verpletterende kop op de voorpagina (en meer op pagina 65) over mijn eigen opleiding was voldoende om de krant eens te kopen en meteen ook om mij op mijn paard te krijgen.
"Xios krijgt onvoldoende voor journalistiek" stond er.

Het artikel in kwestie gaat over het visitatierapport. Dit rapport kwam vrijdag uit en het komt er op neer dat de opleiding in 2005 een slechte beoordeling kreeg.

2005?
Inderdaad. Twee jaar geleden. Ik geef zelf toe dat de opleiding in 2005 onvolledig was. Maar ondertussen studeer ik dit jaar af in een opleiding die volwaardige journalisten aflevert.

Meer? Hieronder staat mijn commentaarstukje aan Het Belang Van Limburg

----

Hopeloos gedateerd

Het is jammer dat dit rapport nu verschijnt. Ik heb de opleiding journalistiek de afgelopen twee jaar een bocht van 180° zien nemen. Het komt enorm hard aan dat het harde werk van het nieuwe opleidingshoofd in een slecht daglicht komt te staan.

In mijn tweede jaar was ik gebuisd en zo kwam ik begin 2005 van de oude opleiding (pers & voorlichting) in de nieuwe opleiding journalistiek terecht. Met eigen ogen heb ik gezien hoe deze beperkte opleiding werd omgevormd tot een volwaardige journalistieke opleiding met voldoende oog voor beeld, radio en internetjournalistiek. Daarnaast werd ook het buitenlandproject enorm uitgebouwd naar een volwaardige opdracht. Ik nodig ook iedereen uit om te komen kijken naar ons vreemde talenproject, waar we elke week een krant maken in vier talen. Dit soort projecten zijn uniek in België en ze zorgen ervoor dat wij een unieke opleiding kregen die heel nauw aansluit met de beroepswereld.

De nieuwe opleiding is een pak veelzijdiger en uitgebreider geworden. Daarom is het visitatierapport enorm gedateerd. Op dit moment krijgen de mensen achter onze opleiding een zware klap, terwijl het net deze mensen zijn die dag en nacht werken om uitstekende journalisten af te leveren. Dit is geen oppervlakkige indruk. Als departementslid en voorzitter van de departementale studentenraad zie ik elke dag dingen positief veranderen. Het is ook om die reden dat we een nieuwe visitatie vragen bij een extern bedrijf. Met onze opleiding zitten we vandaag bij de top.

De afgelopen jaren heb ik vaak gevloekt over de oude opleiding. Inhoudelijk als organisatorisch was deze inderdaad onvoldoende. Helaas krijgt de nieuwe opleiding (onder het nieuwe opleidingshoofd Johan Tits) vandaag deze kritiek. Op twee jaar tijd is deze opleiding uit het slop gehaald. Daarom hebben we vandaag in Hasselt een opleiding journalistiek om TROTS op te zijn. Ik heb nog nooit in mijn leven mensen zo hard weten te werken om een opleiding op zo’n korte tijd met succes om te vormen.

Pieterjan Van Leemputten

Student 3 Journalistiek

Voorzitter Studentenraad HWB

Departementslid HWB

----

Labels: , , , , ,

16 Comments:

Blogger just me said...

Het belang van limburg is nu eenmaal een doelgroepgerichte sensatiekrant. En zoals u wel al weet senstaie verkoopt. Gij weet dat deze informatie fout is, maar dat weet de lezer niet.
En dit is niet de enige fout die 'de media' maakt, een kritische geest ontdekt wel meer en vaker fouten.
En ik vind het goed dat gij nu een opleiding hebt waar ge trots op kunt zijn, dat is een teken dat je ermee inzit en ervoor leeft.

zaterdag, februari 10, 2007 10:40:00 p.m.

 
Blogger AG said...

Maar met de keuze van opleidingshoofd voor de richting PR is men wel redelijk in de fout gegaan. Vanaf mei zou er dan toch verandering in komen. Helaas vijgen na Pasen voor ons als laatstejaarsstudenten.

zondag, februari 11, 2007 1:44:00 p.m.

 
Anonymous David said...

Als collega lid van de departementsraad en departementale studentenraad en als lid van de RVB steun ik u volledig in wat je hier zegt! Het rapport is hopeloos gedateerd!
Even antwoorden op AG. Dat opleidingshoofd voor CM (en niet alleen PR dus ;-)) is op dit moment even afwezig. De aanstelling van Hervé en Baerts zijn een geweldige impuls om onze opleiding te redden. Ik ben er absoluut zeker van dat het zal lukken!

zondag, februari 11, 2007 2:02:00 p.m.

 
Blogger AG said...

Zeer zeker, de opleidingen zullen eindelijk eens aangepakt worden zoals in de privé (lees: professioneler). Maar dat verandert niets aan het feit dat de laatstejaars A) een minder goede opleiding hebben gehad en B) in juli een papiertje in handen zullen hebben waar een slecht geurtje aan hangt.

zondag, februari 11, 2007 2:11:00 p.m.

 
Blogger Eva said...

Groot gelijk PJ. Ik ben nog steeds niet goed van die kop maar dat zal u wel gemerkt hebben aan mijn blog. Hoe durven ze onze opleiding in zo'n slecht daglicht te zetten... Tits verdient dit niet, net zomin als de andere hardwerkende lectoren. Ook voor de studenten is dit een klap in het gezicht. Maar ik weet wel dat als ik afstudeer, ik met veel trots met mijn papiertje zal zwaaien!

zondag, februari 11, 2007 6:05:00 p.m.

 
Blogger Cherry Blossom Girl said...

Knap hoe de opleiding geëvolueerd is. Ik zie je elke week draven op school PJ... en elke keer vind ik het jammer dat ik het zelf niet meer meemaak. Succes in je laatste jaar, PJ.
Eef

zondag, februari 11, 2007 9:15:00 p.m.

 
Anonymous Anoniem said...

Iedereen weet toch dat het niet botert tussen Tits en HBVl (en dat is nog zacht uitgedrukt...)? Misschien moet daar de link wel gezocht worden...

maandag, februari 12, 2007 11:41:00 a.m.

 
Blogger PJ said...

@ Anonymous: Wel ik weet het niet goed eigenlijk. Op zich was het artikel vrij correct, ook het commentaarstuk benadrukt dat de doorlichting eigenlijk al gedateerd is. Toch stond er op de voorpagina een rode onderkop die heel negatief overkwam.

Ik denk dat ze een sensationele kop wilden. Jammer genoeg ten koste van ons imago.

maandag, februari 12, 2007 1:30:00 p.m.

 
Anonymous Anoniem said...

bekijk het eens heel rationeel...
jij bent journalist...
je krijgt een rapport voor ja waarin slechts in opleiding gebuisd wordt (denken we communicatiemanagement en journalistiek even samen), alle anderen krijgen een positieve beoordeling...
dan zet je dat toch in je kop, duiding komt later
het lijkt wel alsof je je journalistieke principes even aan de kant schuift als het jezelf betreft pj

maandag, februari 12, 2007 5:32:00 p.m.

 
Blogger PJ said...

Het feit dat de nadruk enkel op journalistiek ligt in de kop (en niet op beide richtingen), stoort me al.
Ten tweede strookt de inhoud niet met de kop. Dan ben je niet meer bezig met duiding maar dan lanceer je een oneliner en enkel mensen die het artikel echt willen lezen ontdekken dan pas een totaal ander verhaal.

Ik begrijp HBVL wel. Er moet een mooie kop moet komen om het zaakje aantrekkelijk te maken en ik besef dat dit bij veel kranten en tijdschriften de gewoonte is. Maar dit praat het geheel niet goed.

Vergelijk het zo.
"PJ betrapt met minderjarigen in de auto"
En lees dan binnenin dat ik te snel reed terwijl ik mijn neefje van 16 naar huis bracht.

In de kop staat geen leugen, maar enkel de mensen die het artikel doorlezen krijgen een correct beeld van de feiten.

maandag, februari 12, 2007 6:26:00 p.m.

 
Anonymous anoniem said...

Hey PJ

Het is heel jammer dat jouw opleiding slechte commentaar heeft gekregen. Dat je er problemen mee hebt dat ze gedateerd zijn, daar ga ik niet volledig mee akkoord. Alle opleidingen journalistiek worden in eenzelfde periode gevisiteerd. Veel werk weet-je-wel. Als journalist weet je waarschijnlijk ook wel dat herhalen doet onthouden. De gemiddelde lezer van hbvl was die titel onmiddellijk vergeten, jouw lezersbrief zorgt er enkel voor dat de lezers nog eens te horen krijgen dat journalistiek, PR en CM slechte visitatierapporten hebben gekregen. Jij gebruikt op je blog ook titels die de inhoud niet steeds volledig dekken, maar vooral de aandacht trekken. Als de opleiding echt goed is, bij de top van Vlaanderen, zoals jij beweert, dan maakt het niet uit dat er XIOS op jullie diploma staat. Met een diploma geraak je hoogstens op gesprek, en dan begint de sollicitatie pas. De punten, of de naam van de school doen er dan niet meer toe. Een blog als deze is een betere solliciatiebrief dan een diploma.

woensdag, februari 14, 2007 4:39:00 p.m.

 
Blogger PJ said...

@Anoniem: Je hebt een punt. Maar uiteindelijk gaat het om een reactie die (in mijn ogen) zeer positief voor de school en de opleiding was. Omwille van jou argument zijn we ook niet gaan 'klagen' bij andere kranten of tijdschriften.

Wat mijn blogtitels betreft geef ik je ook volkomen gelijk. Al gaat het dan meestal over luchtige dingen die niets of niemand viseren. Uiteindelijk haal ik hier 'maar' 40-50 bezoekers per dag en heeft een blogtekst een heel andere sfeer dan een krant die bijna een volledige provincie leest.

Over die betere sollicitatiebrief: Het zou een droom zijn als iemand mij een job/sollicitatie zou aanbieden na het lezen van mijn blog. Al vrees ik dat er daarvoor te veel flauwe kul en typfoutjes in zitten ;-)

woensdag, februari 14, 2007 5:16:00 p.m.

 
Anonymous anoniem said...

Als er nog teveel fouten inzitten ("jou" ipv "jouw" bijvoorbeeld. ) wilt dat toch zeggen dat je opleiding gefaald heeft? Eén van de belangrijkste vereisten van een journalist is toch nog steeds een goede kennis van de taal waarin hij schrijft. Alle spellingscontroles van de wereld kunnen van een slechte tekst geen goede tekst maken ;-)

woensdag, februari 14, 2007 11:30:00 p.m.

 
Blogger PJ said...

Mja, leuk dat je me pakt op een comment die ik snel snel schrijf.

Sonder onbeleevt te wilen zein...

Mierenneuker :-p

(of is het miereneuker?)

woensdag, februari 14, 2007 11:59:00 p.m.

 
Anonymous Steven said...

Toch even opmerken:
- het maakt inderdaad zeer weinig uit welke school er op je diploma staat, maar de opleiding en de achtergrond die de school verplicht is je te geven maakt wel uit
- wil het nu toch net zijn, dat ik een van die loezers ben die twee jaar geleden afstudeerde op de XIOS-Hogeschool
- en wil het nu toch even zijn dat ik een van die loezers ben die dus een opleiding van twee keer niks gehad heeft
- zal ik dan ook een van die loezers zijn die het publiceren van het visitatierapport volkomen terecht vindt, en die er ook voor 100 procent mee akkoord gaat, de waarheid mag gezegd worden, ook al is ze gedateerd

Grtz

donderdag, maart 01, 2007 8:22:00 a.m.

 
Anonymous Anoniem said...

warhammer gold warhammer money warhammer accounts tibia money tibia gold tibia item runescape accounts buy runescape accounts runescape money runescape gold runescape gp runescape power leveling runescape powerleveling cheap rs2 powerleveling runescape equipment buy rs equipment runescape runes cheap rs2 runes runescape logs cheap rs2 logs runescape items buy runescape items runescape quest point rs2 quest point cheap runescape questpoint runescape gold runescape items runescape power leveling runescape money runescape gold buy runescape gold buy runescape money runescape items runescape accounts runescape gp runescape accounts runescape money runescape power leveling runescape powerleveling tibia gold dofus kamas buy dofus kamas wow power leveling wow powerleveling runescape questpoint rs2 questpoint Warcraft PowerLeveling Warcraft Power Leveling World of Warcraft PowerLeveling World of Warcraft Power Leveling Hellgate money Hellgate gold buy runescape logs buy rs2 items cheap runescape items Hellgate London gold Guild Wars Gold buy Guild Wars Gold runescape items rs2 accounts cheap rs2 equipments lotro gold buy lotro gold buy runescape money buy runescape gold buy runescape runes lotro gold buy lotro gold runescape money runescape gold cheap rs2 powerleveling eve isk eve online isk buy runescape power leveling rs2 power leveling tibia gold tibia item runescape accounts Fiesta Silver Fiesta Gold Scions of Fate Gold Hellgate Palladium Hellgate London Palladium SOF Gold Age Of Conan Gold AOC Gold ArchLord gold tibia money tibia gold runescape accounts runescape gold cheap rs2 powerleveling buy ArchLord gold DDO Plat Dungeons and Dragons Online Plat

woensdag, oktober 29, 2008 3:41:00 a.m.

 

Een reactie plaatsen

<< Home