PJ's opinion. My side of the story, my 15 minutes of fame.

09 juni 2007

Hey lieve Rudy,

In minder dan 24 uur mogen we ons gedacht nog eens zeggen. Hier in langdorp nog steeds met een potlood (waar u niet, ik herhaal NIET, aan mag likken).


Maar to the point. Deze week kreeg ik een brief van Rudy Verhoeven. Ik ken hem niet, maar volgens mij is het een megatoffesuperlieve gast. Zijn brief begint met "Hey lieve kiezer" en hij zou het heel leuk vinden als ik op hem zou stemmen...

Goh Rudy, nu vraag je me wel iets he...

Gelukkig zet Rudy zijn lieve brief wat kracht bij door acht standpunten.

Minder paperassen, iets wat altijd scoort in België.
GROEN! Iets waar we ons allemaal in kunnen vinden sinds Humo de dvd van Al Gore weggaf. In mijn achterhoofd vraag ik me af waarom Rudy mij niet mailde. Dat zijn al tien bomen meer gered beste Rudy!

De overige punten zijn meer ontwikkelingshulp, meer holebirechten, en meer solidariteit. Bij dat laatste stel ik mij natuurlijk de vraag voor wie? Want de een zijn loon is de ander zijn sociale uitkering...

Maar toch, Liefste Rudy, blijven een paar van je standpunten me immer vaag. Je wil minder weekendongevallen. Ik ook. Op een paar sinistere dokters en begrafenisondernemers na wil iedereen dit wel. Ik trek zelfs de lijn nog verder. Ik wil GEEN weekendongevallen. Nog een stapje verder? ik wil zelfs geen weekongevallen!

Maar hoe wil je dit aanpakken? Meer alcoholcontrole? Meer boetes? Of een superlieve campagne "Be cool, drive safely"? Laten we eerlijk zijn, met weekendongevallen wijs je naar die handvol jongeren die tussen de La Rocca en den Illusion onder menig geestesverruimend pilletje en/of drankje op het ritme van DJ Coone pendelen.

Helaas krijgt het wrak van hun Seat Ibiza doorgaans meer aandacht dan de Mercedes die na een uitgelopen zakenlunch dat oude vrouwtje van haar fiets reed. Dus lieve Rudy, je standpunt blijft me vrij vaag.

Dan wil je een eerlijk debat over drugs. Welke drugs? Bovengenoemde designer drugs? Of een ambachtelijk gerolde joint? Doel je misschien op coke en crack? Je wil een duidelijk en realistisch beleid rond preventie. "Gebruikers dienen niet bestraft te worden, wel op de goede manier geholpen." Dat zit me alweer een beetje dwars Rudy. Kan je wel rond preventie werken als gebruikers niet bestraft worden? En vanaf wanneer wil je toch straffen?

Tot slot hekel ik me ook wel aan je meest populistische standpunt: een lagere examendruk. Rudy, Rudy Rudy toch... JA, dat wil ik ook. Zelfs, met mijn (hopelijk) laatste examen al vier maanden achter mij. Nu moet ik zeggen dat dit de laatste jaren aanzienlijk verbeterd is. Helaas zie ik op kot en bij mijn vrienden (drie) dat er nog uitzonderingen zijn waar ze dag en nacht moeten blokken. Jammer genoeg kan je dit nauwelijks controleren. Wat is een lagere examendruk? Minder leerstof? Meer examens? Elke maand een week examens? Of een week blok voor elk vak? Om met Pasen te stoppen met de lessen?

Sorry Rudy, maar hier moet ik je even hard om de oren slaan als Hot Marijke bij haar klant van deze morgen. Examendruk is schoolgebonden, vakgebonden, studentgebonden. Volgens jou moet er een dialoog opgestart worden met de studenten. "Studenten moeten zich blijven kunnen engageren", zeg je, maar nu kom je hier wel een beetje op mijn terrein.

Ik engageer mij. Niet dat ik zo'n up-with-people, ultra optimistische rakker ben die in zijn vrije tijd omaatjes over de straat help, maar ik engageer mij als studentenvertegenwoordiger om het studentenleven aangenaam en realistisch te maken. Zonder dat ik iemand met de vinger wijs, kan ik je zeggen dat dit in negentig procent van de gevallen weinig uithaalt. Hoewel er soms begrip is vanuit de school voor de situatie, blijven velen met een overboekt examenrooster waarbij redbull en druivensuiker de grenzen van het onmogelijke helpen overschrijden. Mocht u een dokter kennen, volgens een vriendin helpt rilatine ook wel.

Dus graag had ik net van bovenaf wat meer concrete voorstellen gezien om die druk te verlichten. Zonder de druk te verplaatsen naar een extra examen- of evaluatieperiode, of zonder de inhoud te laten verwateren.
Ik ben blij dat je naar studenten wil luisteren, maar luister dan naar hen, en niet naar de verslagen van de school, die vervolgens een paragraaf uit het studentenverslag overnamen, wat eerst nog eens werd nagelezen door hogerhand. Want in een vrij land, is de censuur nog het moeilijkst te ontdekken.

Lieve Rudy, je richting blijft veel te vaag. Daarom vrees is dat ik je bolletje niet zal inkleuren, maar toch bedankt voor je brief.


Groetjes,

Pieterjan




Voor alle duidelijkheid: op één partij na, draag ik alle partijen een warm hart toe. Laten we hopen dat ze morgen allemaal een beetje winnen.



PS: proficiat als u dit stuk gezever helemaal heeft uitgelezen!

Labels: , , ,

4 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Dankjewel voor de felicitaties :-)
Dit lezen is een aangename afwisseling van de hoge examendruk.
De eenvoudigste manier om een lagere examendruk te krijgen is minder vakantie te geven. Dan kan je gemakkelijk wat extra tijd invoeren voor de examens. Maar maak studenten (en de vakbonden) maar eens duidelijk dat je de studiedruk wilt verminderen, maar ze krijgen wel minder vakantie. Dan protesteren ze allemaal. Ook door het jaar studeren helpt de studiedruk verminderen, maar wie heeft daar zin in?

Eventjes over een ander punt. meer holebirechten. Ik denk dat rudy daar binnen zijn kartel toch alleen staat. De meerderheid van de tsjeven vindt holebi's tegennatuurlijk. (dat mag niet van de bijbel) CD & V wilt dus liefst zo min mogelijk rechten voor homo's. Holebi-adoptie vinden zijn bijvoorbeeld onaanvaardbaar.

zaterdag, juni 09, 2007 4:20:00 p.m.

 
Blogger ҲҳMapassjaҲҳ said...

Ik heb het wel volledig gelezen :)
wat krijg ik nu :D

zaterdag, juni 09, 2007 10:08:00 p.m.

 
Anonymous David said...

Ook volledig gelezen :)
Ik snap uw standpunt als studentenvertegenwoordiger compleet! Maar we blijven hopen op beterschap. Onze credit is al een begin denk ik...

Bijna kotstudent af?

Greets
D

maandag, juni 11, 2007 9:18:00 p.m.

 
Anonymous annie said...

ik had dieje brief ook gekregen (en dieje hadk nie helemaal uitgelezen, da zinneke 'hey lieve kiezer' was er al te veel aan, ma die van u wel braaf uitgelezen en moeten lachen ondanks de enorm zware examendruk ;o))

donderdag, juni 14, 2007 11:13:00 p.m.

 

Een reactie plaatsen

<< Home