PJ's opinion. My side of the story, my 15 minutes of fame.

19 juli 2007

"Dat hebben we hier niet hoor"

Tussen sollicitaties door ben ik er eindelijk in geslaagd om de Aarschotse interimkantoren eens af te schuimen. Tot mijn grote verbazing verliep het minder vlot dan verwacht. Even kreeg ik bijna het gevoel dat mijn professionele bachelor toch wel hoger is dan wat ze hier zoeken.

Dat jobs in de journalistiek niet voor het rapen liggen weet ik al langer, maar ik moet alvast geen droomjob verwachten van mijn namiddagje jobhopping. De meeste kantoren maakten me al snel duidelijk dat er buiten arbeiders en administratief medewerkers weinig gerecruteerd werd.

"Een job als journalist? Dat hebben we hier niet hoor manneke. Misschien moet ge eens in Leuven gaan horen."

En dit was eigenlijk mijn grootste ergernis. Anno 2007 heeft elk zichzelf respecterend bedrijf met meerdere vestigingen een intern netwerk. Een database, een nationaal overzicht, eigenlijk iets wat hen in staat stelt om in Kortrijk, Leuven of Charleroi hetzelfde werk op te zoeken als in Aarschot. Digitale infrastructuur is dus nog niet wat ze zou moeten zijn.

In een ander kantoor kon dit wel. Maar opnieuw werd er mij aangeraden om naar wereldstad Leuven te trekken. Toen ik zei dat ik gerust in Antwerpen of Limburg mijn eerste professionele stappen wilde zetten, kreeg ik dan ook steevast te horen dat ik me best eens ter plaatse ging inschrijven.

Na verloop van tijd werd het woord 'regio' al serieus ingeburgerd. Gelukkig waren er nog twee interimkantoren waar ze me daadwerkelijk vroegen waar ik wilde werken. Toen ik echter zei "Maar als er een prachtaanbod uit het buitenland komt...." kreeg ik al een blik die me zei dat ik blij mag zijn met een job waar ik soms eens naar het buitenland mag bellen.

Tot daar met de jobhunt binnen de Aarschotse regionen.


Oh ja, dit wil ik u nog meegeven. In één van de kantoren kreeg ik een uitgebreide vragenlijst, waar ze mij op een bepaald moment vroegen met welke computermerken ik ervaring had. Besturingssystemen bleven achterwege, maar blijkbaar maakt het wel uit of ik de startknop kan vinden bij een Dell of bij een HP. Gelukkig heb ik hen niet uitgelegd dat mijn bakje in losse stukken van over de Duitse grens komt.

Labels: , ,