PJ's opinion. My side of the story, my 15 minutes of fame.

23 augustus 2007

Opgedoekt

Gisteren gaf een Antwerpse vakbondsvertegenwoordigster een geweldig antwoord op het hoofddoekenverbod aan het loket. Om de neutraliteit van de dienstverlening te waarborgen mogen deze dames geen hoofddoek meer dragen, daarom vraagt deze dame om dan ook maar de kerstbomen en paaseieren achterwege te laten.

'T stad komt er echter een alternatieve oplossing, ze mogen als compromis een bandana dragen.
Of Antwerpen de paaseieren door mosselen zal vervangen, en de kerstbomen door cactussen, is nog onduidelijk.

Maar terug over tot de orde van de dag. Ondertussen windt Filip Dewinter er helemaal geen doekjes meer om. Hij dient klacht in omdat Moslima's meer mogen dan anderen. Volgens hem mogen Greenpeace-badges en keppeltjes niet, maar krijgen deze dames wel een uitzondering aangeboden. Laten we even serieus zijn, Dewinter is niet vóór badges en keppetjes, één uniform voor de gansche Bevölkerung is waarschijnlijk meer zijn ding.

Of een bandana een minder bedreigend neutraler dan een hoofddoek moet u zelf uitmaken. Verkiest u de sympathieke rapper links, of het vriendelijk oude dametje rechts? Theoretisch althans, de man links heeft personeel om zijn administratie te doen. De dame rechts gaf telkens haar boterhammen aan andere mensen, het zal u niet verbazen dat ze inmiddels gestorven is.

Ondertussen vraag ik me nog altijd af waar alle commotie om gaat. Misschien is het omdat de enige allochtonen uit mijn buurt de mensen van de nachtwinkel en de kebapzaken zijn, maar ik heb nog nooit last gehad van die mensen. Integendeel, noemt u mij maar eens een frituur die zondag om middernacht aan huis levert. Van service gesproken.

Stoort het u dat uw loketbediende een hoofdoek/bandana/pet/keppetje/greenpeace-badge/toupet draagt?

Labels: , , ,

4 Comments:

Anonymous Wouter said...

Geweldig.. nu krijgen we piraten achter het loket..

vrijdag, augustus 24, 2007 2:56:00 p.m.

 
Blogger Anneke said...

Nee zeg, dat stoort me niet. Ik vind het zelfs een klein beetje angstaanjagend dat niemand een symbool zou mogen dragen van zijn overtuiging (of dat nu de islam of greenpeace is, zolang het geen overtuiging is die anderen wil discrimineren). Dat is gewoon iets wat men van elkaar moet leren verdragen: niet iedereen heeft dezelfde mening. Het lijkt me flink vernederend voor moslima's die achter een loket zitten zonder hoofddoek (of met bandana), maar wel aan de kindjes een paaseitje moeten aanbieden of naast een flikkerende kerstboom moeten zitten.

zondag, augustus 26, 2007 2:50:00 p.m.

 
Anonymous annelien said...

mogen we dan ook geen sjaal (of iets anders) van voetbalploegen meer dragen? ik weet dat dit niets met geloof te maken heeft maar het is wel een mening die een mening van andere discrimineert... en zo blijven we dan bezig he. ik vind dat ze achter het loket mogen dragen wat ze willen, ik heb daar geen last van.

PS: Frituur Nounou te Lier levert aan huis tot 1 uur snachts, deze geweldige frituur is ook alle dagen open en het eten (zelfs aan huis gebracht) is enorm lekker, ze hebben een uitgebreide keuze en een kwartier na de (telefonische) bestelling staan ze er al mee voor uw deur! wij zijn er vaste klant!

maandag, augustus 27, 2007 2:52:00 p.m.

 
Blogger Anneke said...

nee, ik bedoel niet symbolen die de méning van anderen discrimineren, ik bedoel symbolen die andere persónen discrimineren - op basis van de wet (racisme, bijvoorbeeld).
Ik vind het best shockerend hoe ver het al is gekomen in Antwerpen...

dinsdag, augustus 28, 2007 4:05:00 p.m.

 

Een reactie plaatsen

<< Home