PJ's opinion. My side of the story, my 15 minutes of fame.

02 oktober 2007

Blame the game

Stukje van De Standaard Online over het proces tegen Hans Van Temsche.
In de gevangenis gaat zijn leven gewoon door en speelt hij gewelddadige spelletjes zoals hij voorheen ook al deed. Een bevredigende uitleg waarom hij dat blijft doen, kon Van Themsche de hof niet geven.

En dan denk ik...

Mogen ze in de gevangenis* videospelletjes spelen?

Het maakt eigenlijk niet uit. Waar ik mij vooral aan stoor, is de verwijzing naar de gewelddadige videospelletjes. Kunnen we alstublieft ophouden met te scanderen dat gevaarlijke spelletjes gevaarlijke kinderen voortbrengen? Wereldwijd (lees: vooral in de States) komen advocaten om de haverklap aanzetten met de verklaring dat een gewelddadig spelletje de oorzaak was waarom zoonlief plots het huis afbrak of de kleine met benzine overgoot.

Laten we even eerlijk zijn, het is enorm gemakkelijk om een spel de schuld te geven. Als een kind iets te veel GTA of Manhuntheeft gespeeld, dan is het een potentiƫle moordenaar. Mocht dat de enige echte regel zijn, zou Al quaida zich dan niet beter beter toeleggen op softwareontwikkeling?

Het blijft mijn persoonlijke mening, maar misschien waren al deze onschuldige mensen al een beetje simpel om te beginnen. Ik kan me niet herinneren dat ik na een rondje Mortal Kombat probeerde om iemands hoofd af te rukken.

Ten tweede is er misschien ook wel een gebrek aan begeleiding. Ouders die van tijd tot tijd de console even uitzetten en praten over wat hun kinderen doen, hebben naar mijn mening toch wat meer invloed op hun kinderen. Die dingen maken uiteindelijk het verschil tussen een folteraar en een gepassioneerd gamer.



Voetnoot: Op het moment van de feiten was Van Temsche achttien, dus ik veronderstel dat het hier om een echte gevangenis gaat en geen jeugdinstelling.

Labels: ,