PJ's opinion. My side of the story, my 15 minutes of fame.

30 oktober 2007

Globlokalisering

Gisteren schreef ik vol enthousiasme over Hulu.com, een videowebsite van een aantal Amerikaanse zenders die met volledige shows en films een volwaardig televisieaanbod brengt, uiteraard met reclame. De kleine internetkijker in mij viel op zijn knieën en dankte de heer voor dit prachtaanbod. Ondertussen is die kleine internetkijker al weer opgestaan, zelfs het promofilmpje is niet te bekijken buiten de VS.

Het verhaaltje is iets wat we ondertussen bijna elke dag tegenkomen. Als het uit de States komt, mogen we an sich al blij zijn dat het komt. Zo is de Zune van Microsoft in de VS al aan zijn tweede versie toe, de eerste is in Europa nog niet eens gepland.

Nu we toch over muziekspelers bezig zijn, de iPod Touch ligt in de rekken. Apple maakt er blijkbaar wel een zaak van om Europeanen niet te behandelen als de hond die na het eten de restjes krijgt. Toch is de Europese maaltijd van Apple aanzienlijk duurder dan die van de Amerikanen. Elk product heeft namelijk dezelfde prijs in euro als in dollar, terwijl die laatste al langer dan vandaag een stuk lager staat. Omgerekend betaalt u zo voor de Europese iPod Touch (16 GB) 122 euro meer.

Voor alle duidelijkheid wil ik hier geen voorkeur geven aan één van de bovenstaande merken of bedrijven. Het zijn helaas voorbeelden van hoe de meeste Amerikaanse bedrijven de Europese markt behandelen. We krijgen ons speelgoed niet, later, of op zen minst met een aang€past prijskaartje.










Ohja; wie hier een boompje komt opzetten over invoerrechten: De kosten voor R&D (onderzoek en ontwikkeling) vaak al zijn terugverdiend wanneer een toestel hier een eeuwigheid later verschijnt. Dit maakt de productie meteen een stuk goedkoper.

Labels: , , ,