PJ's opinion. My side of the story, my 15 minutes of fame.

19 oktober 2007

Kennis, quizzen en creatieve papiertjes

Ten eerste: NO!
Ten tweede: als u te lui bent om tot het einde door te lezen, onderaan staat het grapje in het kort.

Dit gezegd zijnde, gisteren heb ik gisteren nogmaals geleerd dat technologiekennis toch wel erg relatief is.
Een voorbeeldje:

Om de drie maand nodigt een vriendin mij uit voor een etentje op haar kosten. Voorwaarde is wel dat ik twee uurtjes vroeger kom om haar computer na te kijken. Volgens haar ben ik iemand die veel van kompjoeters kent. Ik relativeer die uitspraak, maar dat etentje sla ik natuurlijk niet af.

Kritische geesten maken die conclusie minder snel, maar als ik zeg dat ik met Linux experimenteer (don't worry, I'm wearing a condom) dan gaan hun ogen open van verbazing. Voor alle duidelijkheid, dat experimenteren is echt wel... experimenteel. De laptop werkt overigens terug.

Langs de andere kant werk ik elke dag met mensen die al jaren in het technologiewereldje zitten. Met hen mocht ik gisteren mee gaan quizzen! Voor alle duidelijkheid: ik was een last minute invaller en geen onontbeerlijke collega. Mijn bijdrage heeft zich dan ook beperkt tot het verorberen van de hapjes en af en toe "ja ik denk het ook" zeggen, om bij gebrek aan kennis op zen minst het engagement te tonen.

De quiz op zich was leuk en zeer geslaagd, maar de kloof met de anekdote bovenaan was maar al te duidelijk. Ik ben een groene IT-journalist, en dat groen zit vooral achter mijn oren. Wist u trouwens dat Lisp naast het stadion van Lierse ook een programmeertaal was? Het ging mijn petje even te boven.

Maar genoeg zelfbeklag. Op het einde passeerde ik langs de grote inkomhal van het bedrijf waar de quiz doorging. Daar stond een grote muur vol post-it's van de werknemers. Blijkbaar was het gebouw nog maar twee dagen in gebruik en kregen de werknemers de kans om hun mening op te schrijven en op de grote muur te plakken.

De inhoud varieerde van "mooi" tot "zalig veel licht" en "zo ruim". Kort samengevat waren de mensen enorm tevreden van hun nieuwe stek, en terecht. Ik ken plaatsen waar de trappen en de muren wel eens durven verdwijnen tijdens de middagpauze.

Tussen al de papiertjes trok er ééntje mijn aandacht. Daarom heb ik het meegebracht voor jullie, althans op foto.

De naam van het bedrijf laat ik achterwege, u kunt zelf wel Googelen ;-)

Voetnoot 1
Dat 'nakijken' waar ik het bovenaan over had, beperkt zich trouwens steevast tot de virusscanner en spywarescanner updaten en te laten draaien. Die enorm intensieve taak is volgens mijn lokale computerboer goed voor drie vierde van de 'herstellingen' die hij doorgaans binnenkrijgt.

Voetnoot 2
De quiz werd gewonnen door de collega's van IT Professional, mijn felicitaties heren!

Labels: , , , ,

2 Comments:

Blogger Aaron said...

ik gok teletet!

zondag, oktober 21, 2007 9:55:00 p.m.

 
Anonymous annelien said...

aaron gij kunt maar aan één ding denken!! ge bent blijkbaar nog niets veranderd!

maandag, oktober 22, 2007 3:17:00 p.m.

 

Een reactie plaatsen

<< Home