PJ's opinion. My side of the story, my 15 minutes of fame.

15 oktober 2007

The penguin DIED

Dus, Linux... op een Laptop.
Is niet echt zo'n geweldig idee.

Het plan was om de oude laptop om te dopen tot Linuxbak Op dit moment is het bakje vooral omgedoopt tot 'bak' zonder meer.

Linux was geïnstalleerd en werkte. Het oogde wel netjes, al was het even wennen zo zonder taakbalk. Zonder?
Ja, enfin neen. Normaal had er een taakbalk moeten staan, maar door een foutje in de scherminstellingen bleef deze buiten beeld. Linux-leek zijnde ging ik er ook niet naar op zoek en Linuxte ik gewoon verder (laten we dit woord gebruiken, 'Xubuntuen' klinkt iets minder sexy).

Uiteindelijk heb ik mijn harde schijven wat aangepast en leeggemaakt. Een klein stemmetje in mijn hoofd zegt me (nu pas) dat het daar deels is foutgelopen.

Wilt u weten hoe het nu staat?
"Error loading operating system, press key to continue."

Dat is zowat het enige wat ik nog op het scherm kan krijgen. Ondertussen heb ik het systeem al een aantal keer heropgestart met Xubuntu, zonder, met Knoppix en uiteindelijk met Windows XP. Het mocht allemaal niet baten, het spel is naar de klovaantjes.

Nog één ding kan ik openen. De Access IBM Predesktop Area. Een grote naam voor iets wat eigenlijk het setup menu vervangt. Voor de leken: het setupmenu is een menu dat je krijgt door 'DEL' in te drukken tijdens het opstarten. Zo kan je een aantal dingen (stroomtoevoer, opstartschijf, tijd enz...) instellen.

Na veel trial & error ben ik op het moment van schrijven de fabrieksinstellingen aan het terugzetten. Die verwijzen mij door naar Windows 98 (ja!) en zijn op dit moment 'iets' aan het installeren. Wat dat is, leest u waarschijnlijk een volgende keer.

2 Comments:

Anonymous Wouter said...

in het vervolg van de MBR afblijven :p

Ne pc, zo makkelijk en vervelend tegelijk..

dinsdag, oktober 16, 2007 8:21:00 p.m.

 
Anonymous annelien said...

PJ!!! had ge al door da die laptop die ge zo geweldig aant vern**ken bent dat dit de mijne is??? Het begon ooit met het onthoofden van mijn barbies of in beslag nemen en verwoesten van zelfgebouwde kampen maar het tot upf*cken van uw eige zus haar eerste en enige laptop die ze met haar eigen spaarcenten betaalde... gaat mss toch ver he! ge krijgt 48 uur om het te in orde te brengen, net evenveel tijd die Steven (lees: mijn trouwe wederhelft krijgt om de telefoon te maken die hij gistere nacht tegen de muur gooide (de telefoon maakte nogal veel geluid snachts).

mvg

De zusje

maandag, oktober 22, 2007 3:08:00 p.m.

 

Een reactie plaatsen

<< Home