PJ's opinion. My side of the story, my 15 minutes of fame.

11 oktober 2007

The penguin has landed!

Vanavond installeer ik voor het eerst Linux. Xubuntu 7.04 (Feisty Fawn) om precies te zijn.

Wie op dit moment totaal uit de lucht valt: Linux is een openbronsysteem. Kort: een alternatief (lees: gratis) voor Windows.

Het is niet mijn eerste experiment met kleine pinguins. Een jaar of twee terug heeft Knoppix (een andere Linux-variant) de inhoud van mijn harde schijf gered. Waar Windows toen onherstelbare schade vaststelde (lees: het spel marcheerde gewoon niet meer), kon de cd met Knoppix bijna probleemloos aan mijn bestanden.

Maar terug to the point. Van de Linux-fanclub hoor ik voordurend dat het systeem quasi onverwoestbaar en dus ook stabiel is. Van de Windows-lovers krijg ik dan weer het simpele antwoord dat ze met alles compatibel zijn en dus eigenlijk ook wel met alles werken.

Algemene opvatting is dat Linux vooral is weggelegd voor techneuten die zelf met volle overtuiging aan het systeem willen prullen. Door dit experiment zal ik u laten weten of dat inderdaad zo is. Ik ben verre van een (amateur-) programmeur, maar het noobisme ben ik toch ook al een paar jaar ontgroeid.

De bedoeling is dat ik jullie tussen de andere posts door laat weten hoe de vorderingen staan. Ontdek mee of het systeem echt zo geweldig is, of dat het eerder een leuke poging is tot een Windows-alternatief. Voor alle duidelijkheid heb ik geen voorkeur voor één van de twee. Ja, ik ben al sinds Windows 3.10 een Microsoft-klant, maar tegelijk ben ik me ook bewust van de zwakke plekken in het systeem (virussen, om er eentje te op te noemen).

Op dit moment heb ik Feisty Fawn (klinkt alvast sexier dan XP) net geïnstalleerd op een IBM Thinkpad (Pentium 4, 2.1 Ghz, 256 mb ram). Het duurde een tijdje, maar op dit moment kijk ik naar een maagdelijk wit blauw bureaublad met een aantal pictogrammen.

Mijn eerste indruk?

Het lijkt een beetje op een Mac :-)

Labels: , ,

4 Comments:

Anonymous Steven said...

In het begin kan het hier en daar wat lastig zijn. Ik had in het begin vooral problemen als ik minder bekende programma's vanaf de broncode moest compileren.

Maar eens je alles wat gewend bent, is Linux een prettige werkomgeving en ,afhankelijk van je computeractiviteiten, een volwaardig alternatief. Succes!

vrijdag, oktober 12, 2007 11:49:00 a.m.

 
Blogger Sam Vloeberghs said...

Ik ga hem binnekort ook instaleren! Kdenk wel als dualboot

zaterdag, oktober 13, 2007 5:03:00 p.m.

 
Blogger Bad, Mean & Ugly said...

en kijk 's hier: http://www.bitmappers.be/Pag_Ubuntu.htm

zaterdag, oktober 13, 2007 8:19:00 p.m.

 
Blogger Bad, Mean & Ugly said...

en hier: http://www.hasseltlokaal.be/Item/tabid/55/SeqAxNewsitem/3356/Default.aspx

zaterdag, oktober 13, 2007 8:20:00 p.m.

 

Een reactie plaatsen

<< Home