PJ's opinion. My side of the story, my 15 minutes of fame.

04 december 2007

Drinkt u dthee?

De Standaard debatteert over het belang van een dt-fout

U krijgt het hier omdat het relevant is,
en omdat ik me er zelf (te) vaak schuldig aan maak.

Leuk stukje uit het debat:

Onvergeeflijk ! (Diane De Bie - 03/12/2007)

De dt-regel is zo simpel dat het maken van dt-fouten onvergeeflijk is. Een simpel ezelsbruggetje is al wat je nodig hebt (ik drink nooit thee, gij enz...). De eindletter van een werkwoord vindt je door het voltooid deelwoord te vormen. Als iemand dan toch een dt-fout maakt, dan is dit volgens mij een bewijs van slordigheid. In de vuilbak dus, die sollicitatiebrief!


Feit is dat je een dt-fout vaak gewoonweg niet ziet. Ik herken ze al beter dan vroeger, maar er zijn ergere dingen. Foute informatie is bijvoorbeeld wèl een ernstige fout, al kan dit evenzeer gebeuren. Zoiets valt dan weer 'onverwachte omstandigheden' en laat dat nu toch net zijn waar enkele duizenden journalisten dagelijks hun brood mee verdienen.


Ohja, mocht u binnenkort nood hebben aan een goed interview in een sterk blad, Ann Van Elsen gaat naakt voor Playboy.

Labels: , ,

1 Comments:

Anonymous Sanderijn said...

Aha, mijn stokpaardje. Feit is: als je een dt-fout maakt omdat je het regeltje niet kent, is het inderdaad een gigantische afgang. Feit is: de meesten maken gewoon dt-fouten uit verstrooidheid. En sinds wanneer is dat onvergeeflijk? Aha. Ik heb gesproken. Aja.

dinsdag, december 04, 2007 9:42:00 p.m.

 

Een reactie plaatsen

<< Home