PJ's opinion. My side of the story, my 15 minutes of fame.

31 december 2007

Wauwbuntu

Na een weekendje klooien ben ik er in geslaagd om Ubuntu te installeren! Een fout op mijn tweede harde schijf zorgde er voor dat van vlot partitioneren niets in huis kwam. Helaas duurde het tot zondagavond voor ik besefte dat volledig formatteren de enige oplossing was om het systeem te installeren.

En zo geschiedde de installatie op een koude zondagnacht, met een dvd van Seinfeld bij de hand om de "even geduld"-boodschappen wat te veraangenamen.

Feit 1
Mijn eigen schijfje met Gutsy Gibbon (versie 7.10) werkt niet naar behoren. Ondertussen denk ik wel dat de schijffout hier wel verantwoordelijk voor is (zie hierboven), maar hierdoor werk ik momenteel op de vorige versie van Ubuntu (Feisty Fawn aka 7.04). Dit is waarschijnlijk ook de verklaring waarom ik op het moment van schrijven 226 updates aan het downloaden ben, en dan heb ik nog niet eens op de grote upgradeknop gedrukt. U leest het: het zijn spannende tijden en ik had duidelijk te veel tijd dit weekend.

Feit 2
Omdat er diep in mij nog steeds een bang broekventje schuilt, ben ik niet helemaal overgestapt op Ubuntu. Bij het opstarten kan ik dus nog steeds kiezen tussen Windows XP en Ubuntu. Dit wil soms wel eens een foutmelding geven, maar F8 indrukken bij het opstarten verhelpt het probleem wel.

Feit 3
Een nieuw besturingssysteem is toch wel even wennen. Mijn eerste indrukken zijn enorm positief, maar het blijft natuurlijk zoeken. Op dit moment wil ik vooral die ongelooflijk hippe kubus aan de praat krijgen en proberen om me op termijn op beide systemen thuis te voelen.

Feit 4
Eens gestart werkt het zonder problemen. Toegegeven: het gaat om eerste stapjes, maar het moet gezegd worden. Hoewel ik hierboven schrijf dat het even wennen is, ziet Ubuntu er niet uit als een lelijk monster waar je je eigen messenger-variant eerst moet gaan programmeren om hem te gebruiken. Zowel Ubuntu als Windows zijn grafisch, wat het voor een groot deel noobproof maakt. Al ken ik mensen die zelfs hun Windows-installatie naar de vaantjes helpen.

Labels: ,