PJ's opinion. My side of the story, my 15 minutes of fame.

01 januari 2008

"Das in beslag genomen he maat"

Eerst en vooral: een gelukkig nieuwjaar.
Het allerbeste voor iedereen en ik hoop dat jullie allemaal een spetterend, succesvol en liefdevol 2008 mogen beleven.


Behalve de ambetante agent van gisterenavond dan.

U leest het goed. Het nieuwe jaar was zo'n goeie vijf uur aan de gang en ondergetekende kreeg het even aan de stok met de arm der wet. Te veel gedronken: ja, maar ik was met de bus. Vechtend, roepend, vandaliserend: neen.

Maar het is in België verboden om zonder toestemming foto's te nemen van politieagenten.

Nu ben ik niet zo'n krapuultje dat na een paar pinten het beest gaat uithangen, maar ik neem wel graag foto's. En zo geschiedde dat ik op weg naar de bus de laatste indrukken van de Oude Markt vastlegde, zat daar toch wel een combi tussen zeker! Zelf was ik me van geen kwaad bewust. Iets verderop waren er problemen, maar ik liep langs de wagen mee in de afdruipende massa tot de agent in kwestie een beetje plichtbewust de orde deed wederkeren. Of daar toch een bijna-verdienstelijke poging toe deed.

"Ej komt gij is ne keer naar hier."
(PJ kijkt wild in het rond, waar zitten mijn fans!)
"ja gij met uw zwarte leren jas."
(PJ kijkt rond en merkt de kwaad kijkende agent op.)
"Geeft uw toestel eens hier."
(Ik geef mijn toestel af, nog steeds niet goed beseffend waarom. Maar we werken braaf mee, want we zijn een fan van de arm der wet.)

"Ge weet dat dat ni mag he"
(Agent legt het fototoestel in zijn voertuig en maakt aanstalten om door te rijden)
PJ: "Euh, mag ik mijn fototoestel terug?"
Agent: "Das in beslag genomen he maat."

Op dit ogenblik drong er een beetje nuchterheid tot mij door. Ik was mijn semi-nieuw fototoestel kwijt samen met de foto's van die avond en de foto's van mijn tante haar kerstfeestje. Tegelijk besefte ik dat de man in kwestie niets had opgeschreven. Hij wist mijn naam niet, ik de zijne al evenmin. Ga zo maar eens je speelgoed terugvragen op het politiebureau.

In mijn hoofd was het twijfelen tussen de eerlijke aanpak: "Arrogante zak! Hebt ge nu niks beters te doen dan toevallige voorbijgangers te kl*ten?"

Of het meer diplomatisch voorstel om de bewuste (hoogstwaarschijnlijk staatsbedreigende) foto te verwijderen.

De verleiding was groot, maar het laatste heeft het uiteindelijk gehaald. Deels omdat ik niet wou worden opgepakt voor smaad en mijn eerste nacht in het nieuwe jaar niet wou doorbrengen in de cel.
Uiteindelijk kon het de man al lang niet meer schelen of die foto nog bestond, hij was te druk bezig andere feestgang(st?)ers te bedwingen. Deze waren een beetje aan het duwen, dat maakte de agent in kwestie toch een beetje zenuwachtiger dan Pieterjan fotograaf. Zo kon ik ongezien ontsnappen met mijn speelgoedje en met (op één na) alle foto's van die avond.

Eind goed al goed!

Ohja, achteraf bleek dat ik de verkeerde foto had geselecteerd. Dit is dus de foto waar het om draaide.















Mijn beste wensen voor 2008 ;-)

Labels: , ,

2 Comments:

Blogger Bad, Mean & Ugly said...

Is het fotograferen van politieagenten verboden? Tiens, ik dacht van niet maar dat er wel een gentlemen's agreement bestond om agenten in actie te maskeren.

donderdag, januari 03, 2008 8:31:00 a.m.

 
Anonymous Anoniem said...

Heb jij geen perskaart? Dan is fotograferen toch al zeker geen probleem?

zaterdag, januari 19, 2008 11:12:00 p.m.

 

Een reactie plaatsen

<< Home