PJ's opinion. My side of the story, my 15 minutes of fame.

14 januari 2008

Fuck Ubuntu!

Vergeef me de weinig verbloemde titel maar het zit me heel hoog en het vat vrij goed samen hoe ik momenteel tegenover het systeem sta. Wat zaterdagavond begon als een upgrade en een stap dichter bij de omarming van Ubuntu, is momenteel uitgedraaid op een nieuwe Windows-installatie. En zelfs die doet nog (ja nog) lastiger dan voorheen.

De laatste twee weken heb ik Ubuntu bijna elke avond een paar uurtjes uitgetest en dat ging vrij vlot. De grafische kaart werkt en zelfs een paar basiscommando's in de terminal invoeren lukt zonder veel problemen. Enige twee jammerheden waren het ontbreken van de 3d-effecten (Compiz) en het feit dat de upgrade naar Gutsy Gibbon (de huidige versie van Ubuntu) niet lukte.

In een poging om beiden te krijgen, besloot ik een nieuwe dvd te installeren. Aanvankelijk ging alles goed want met de live-dvd werkte zowel het syteem als Compiz zonder dat ik er iets aan moest doen. Long story short: ik heb genoten van een filmpje terwijl Gutsy Gibbon zich installeerde.
Achtergrondinfo: Mijn pc heeft momenteel drie harde schrijven.
1) ATA-schijf met Windows, installatiebestanden enz... (zo goed als vol)
2) ATA-schijf voor Linux (leeg/experimenteel gebruik)
3) S-ATA-schijf met losse bestanden en mappen, niets systeemgerelateerd.
Bij terugkomst kreeg ik de aangename boodschap dat Gutsy geïnstalleerd was en dat ik nu kon rebooten zodat alles in werking zou treden.

En daar ging het fout.

Loading grub 1.5
Error 17
Kort samengevat: Grub laat u kiezen welk besturingssysteem (Windows/Ubuntu/andere) u wilt starten. Als dit programma niet werkt, is er dus geen systeem om te laden.

Hierna volgden de gewoonlijke handelingen die de rest van de avond/nacht in beslag namen: herstarten, live dvd, herstarten, google, herstarten, live dvd, google, herinstallatie van Gutsy, herstarten, google, Linux-schijf fysiek afkoppelen, herstarten, google, schijf terug aansluiten, MS Knowledge Base, Windows XP herstellen, Fixboot (in een soort dos-omgeving), herstarten, fixboot, herstarten, google, live-dvd...

Op dit punt besefte ik dat bovenstaande dingen proberen (en herproberen) niet lukte. Via de live-dvd had ik volledige toegang tot al mijn bestanden, maar een besturingssyteem opstarten was te veel gevraagd. Het enige wat mij nog restte was een nieuwe Windows XP installeren op de Linux-schijf in afwachting van een concretere. Ondertussen is dit min of meer gelukt, al zijn er complicaties.

Positief
Ik kan blijkbaar zonder wachtwoorden aan mijn priv├ębestanden uit de vorige Windows-versie.
Omdat er niets van (overbodige) software wordt geladen, werkt het syteem ietsje sneller.

Negatief
Geluid werkt niet, iets wat vroeger zelfs zonder extra installaties ging, is nu niet aan de praat te krijgen.
S-ATA-schijf werkt niet.
Er verschijnt een nutteloos boot-menu bij het opstarten.

Dat laatste vormt hoogstwaarschijnlijk de basis van de andere problemen. Om een of ander vreemde reden herkent de computer nu twee versies van Windows. De logica zou zeggen "Ahja, een originele versie op uw windows-schijf, en de nieuwe versie op uw Linux-schijf".

Neen.
Windows 1 is de maagelijk witte omgeving (ondertussen al voorzien van FireFox, msn en anti-virus). Windows 2 is een halfweg-installatie die vast blijft lopen op 24 minuten van het einde. Fysiek heb ik dus twee versies, virtueel anderhalve en samen zou ik er dus 2.5 hebben.

Volgt u nog? Want ik ben eigenlijk al afgehaakt.

Wat er nu volgt op deze noodoplossing weet ik niet. Goedkope oplossingen omvatten dat ik alles handmatig ga verslepen, maar dit gaat minstens twee keer moeten gebeuren want ik wil terug naar mijn primaire schijf, die ondanks het incident nog altijd de enige schijf is die de laatste drie jaar niet spontaan is gaan haperen (applaus aub).

Een duurdere oplossing is een volledig nieuwe computer. Het stond sowieso al op de planning, dus waarom niet. Op die manier kan ik op het nieuwe systeem met een iets grotere stabiliteitsgarantie herbeginnen, terwijl mijn huidige computer wordt gedegradeerd/opgewaardeerd tot Linux-bak.

Anyway this sucks. Een half weekend vergooid met als resultaat een gammele pc en waarschijnlijk de avonden tot het volgend weekend om alles hier min of meer aanvaardbaar werkend te krijgen. Het Linux-project wordt in de koelkast gestopt tot de pinguin dood is en ik een nieuwe pc heb.



Ohja, wie gaat googelen op error 17 (of 19, is ook al verschenen) en mij de oplossing aanreikt: I tried and failed multiple times. In feite kan ik dit nog het best omschrijven als: er was geen bootmenu meer. Wie mij echter een oplossing kan geven waardoor ik mijn oude Windows terug kan opstarten, trakteer ik met plezier op een paar frisse pinten.

Labels: , , ,

7 Comments:

Anonymous Marnick said...

Ik zal eens komen kijken binnenkort, als je in plaats van die pinten trakteert op een whiskytje ;)

dinsdag, januari 15, 2008 9:24:00 a.m.

 
Blogger Wouter said...

Deze reactie is verwijderd door de auteur.

zaterdag, januari 19, 2008 6:01:00 p.m.

 
Blogger Wouter said...

gebruik 1 schijf met 2 partities. Je begint met de installatie van WinXP op de eerste partitie en nadien installeer je Linux op de tweede partitie.

Tip: zet niet teveel van belangrijke gegevens op de HDD waar je OS op staat. Beperken tot de OS zelf en geinstalleerde bestanden. Data gooi je maar op een andere schijf! Moest er iets misgaan kan je gewoon je C formateren (moest je er niet teveel moeite in willen steken) zonder je druk te maken over de bestanden die je nog moet hebben.. Of toch niet de belangrijkste :p
Dan kan je een relatief klein schijfje gebruiken (Vb 80gig (40/40 bij win-linux))

Succes!

zaterdag, januari 19, 2008 6:03:00 p.m.

 
Anonymous Anoniem said...

Het doet me veel pijn dit te moeten lezen als trouwe voorvechter van vrije software en superieure technologie :(

Ben wel benieuwd naar de reactie die weggehaald is.

Luc Liekens (Ramp Ops weekend)

ps: Antonio says hello xxx

dinsdag, januari 22, 2008 10:45:00 a.m.

 
Blogger Wouter said...

Dat was mijn reactie, er stond een dikke fout en ik kreeg hem niet meer aangepast..

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=675801

Nu hoop ik dat PJ niet de maker is van dat topic :p

woensdag, januari 23, 2008 6:12:00 p.m.

 
Anonymous ComputerFAQ said...

Ik heb die error een tijdje geleden ook gehad op mijn ubuntu computer. Zelf ook een hele tijd zitten zoeken naar de oplossing en deze is verbazingwekkend gemakkelijk. Volg even mijn artikel hier:

http://www.computerfaq.be/nl/view/faq/besturingssystemen/grub-loading-error-herstellen/256/

en je systeem is binnen de 5 minuten terug inorde.

woensdag, mei 28, 2008 12:18:00 a.m.

 
Anonymous Anoniem said...

warhammer gold warhammer money warhammer accounts tibia money tibia gold tibia item runescape accounts buy runescape accounts runescape money runescape gold runescape gp runescape power leveling runescape powerleveling cheap rs2 powerleveling runescape equipment buy rs equipment runescape runes cheap rs2 runes runescape logs cheap rs2 logs runescape items buy runescape items runescape quest point rs2 quest point cheap runescape questpoint runescape gold runescape items runescape power leveling runescape money runescape gold buy runescape gold buy runescape money runescape items runescape accounts runescape gp runescape accounts runescape money runescape power leveling runescape powerleveling tibia gold dofus kamas buy dofus kamas wow power leveling wow powerleveling runescape questpoint rs2 questpoint Warcraft PowerLeveling Warcraft Power Leveling World of Warcraft PowerLeveling World of Warcraft Power Leveling Hellgate money Hellgate gold buy runescape logs buy rs2 items cheap runescape items Hellgate London gold Guild Wars Gold buy Guild Wars Gold runescape items rs2 accounts cheap rs2 equipments lotro gold buy lotro gold buy runescape money buy runescape gold buy runescape runes lotro gold buy lotro gold runescape money runescape gold cheap rs2 powerleveling eve isk eve online isk buy runescape power leveling rs2 power leveling tibia gold tibia item runescape accounts Fiesta Silver Fiesta Gold Scions of Fate Gold Hellgate Palladium Hellgate London Palladium SOF Gold Age Of Conan Gold AOC Gold ArchLord gold tibia money tibia gold runescape accounts runescape gold cheap rs2 powerleveling buy ArchLord gold DDO Plat Dungeons and Dragons Online Plat

woensdag, oktober 29, 2008 3:41:00 a.m.

 

Een reactie plaatsen

<< Home