PJ's opinion. My side of the story, my 15 minutes of fame.

20 januari 2008

Kankermails

Zou het met hoogseizoenen werken? Hopelijk niet, want deze week werd ik weer bestookt met ongewenste e-mails van formaat. Geen echte spam. Gmail doet zijn uiterste best waardoor er hier hooguit een bericht doorkomt van een Russisch vrouwtje dat om een nieuwe stoof komt smeken (no kidding).

Het gaat om kankermails van familie en vrienden. U mag dat begrip letterlijk en figuurlijk opnemen, ze klagen over kanker, ze gaan over kanker en iemand die ze lang genoeg blijft ontvangen krijgt er ongetwijfeld kanker van. Wie tot nu toe gespaard is gebleven van dit soort miseriemails krijgt er hier eentje door de strot geduwd met onderaan de uitleg waarom dit gezever is.

Goeiedag ,
·
· Ik ben een jonge papa van 29 jaar. Mijn vrouw en ik hebben samen een schitterend leven gehad.
· We hebben een kind. Haar naam is Rachel en ze is 10 jaar.
· Onlangs heeft de dokter een hersenkanker in haar kleine lichaam gedetecteerd.
· Er is slechts 1 manier om haar te redden: een operatie.
· Spijtig genoeg hebben we niet voldoende geld om dit te betalen, AOL en DNET steunen ons.
· Het enige wat ze kunnen doen is het volgende:
· ik stuur u deze e-mail en u stuurt hem door naar andere personen.
· AOL zal deze e-mail volgen en tellen hoeveel personen hem ontvangen hebben.
· Elke persoon die deze e-mail opent en hem naar tenminste 3 personen
· doorstuurt , schenkt ons 32 eurocent.
· Alsjeblief, help ons.
· Neem de tijd om dit te lezen, want op een dag zal de muziek ophouden.
· Het leven is zo kort.
· Omdat je zo snel door het leven holt, mis je de helft van het plezier van je bestaan.
· Het leven is geen koers, je moet je levensritme vertragen.
· De tijd nemen om naar de muziek te luisteren alvorens het liedje ten einde is.
· A.U.B. stuur dit door!!!
· zodat je een klein meisje steunt.
· A.U.B. stuur dit door naar iedereen die je kent...
· Het is de vraag van een klein meisje dat weldra deze wereld zal verlaten, omdat ze een slachtoffer is van een verschrikkelijke ziekte: KANKER.
· Bedankt voor de moeite, dit is geen kettingbrief, maar een keuze voor ieder van ons om een klein meisje, dat aan een serieuze en fatale vorm van kanker lijdt, te redden.
· Dit kleine meisje, dat slechts 6 maand meer te leven heeft, zou graag een brief sturen aan iedereen met de boodschap.
· Om je leven zo vol mogelijk te beleven, want zij zal nooit afstuderen...
· Zij zal nooit trouwen, noch kind(eren) krijgen.
· Door dit bericht naar zoveel mogelijk personen te sturen, kan je haar en haar familie een beetje hoop geven.
· Iemand heeft deze brief naar 500 personen gestuurd !!!
· Ik weet dat je dit zeker naar 5-6 personen kan sturen.
· Een kleine inspanning...
· En ben je te egoïstisch om 10-15 minuten van je tijd te spenderen om dit bericht naar enkele personen door te sturen, wel dan ben je een zieke geest.
· Denk dan gewoon aan het feit dat dit JOU of je kind ook kan overvallen !!!!!
· Dank je,
· vernietig deze getuigenis niet, laat ze rondcirkelen.
· Johan Devadder
(adres weggelaten)

Eerst en vooral the basics: kanker is erg. Niet "ik heb pijn"-erg, maar eerder "ik ben vanbinnnen aan het rotten en het zal handevol geld, geluk en miserie kosten"-erg. Grapjes maken over aërodynamische kapsels vind ik nog best kunnen, maar dit is gewoon respectloos tijdverlies wat zogenaamde kankermoeheid alleen maar doet groeien.

Nummer twee: kanker is een heel overkoepelende term. Leukemie? Hersentumor? Keelkanker? Een beetje duiding als u mijn tijd en bijdrage wilt.

De volgende is al evenzeer een klassieker "AOL en DNet steunen ons". Hoe? Door e-mails te tellen. Beste jongens en meisjes: als AOL en DNet (later meer over dat laatste) dit daadwerkelijk zouden controleren, dan noemen we zoiets een "privacyschandaal". Of mag de postbode ook zomaar uw brieven openen?

AOL en DNet... Dat eerste mag u zelf googelen, maar bij die tweede ontbreekt een Z vooraan. Nu zijn het bij ZDNet enorm hehulpzame mensen, maar bij mijn weten sponsoren ze geen ziek kindje dat nog maar zes maanden te leven heeft. Een schande, ja ik weet het, maar de volgende rekensom zal u wel duidelijk maken dat het een beetje onhaalbaar is.

In de bewuste mail stonden 23 geaddreseerden. We gaan ervan uit dat elk van deze mensen hem doorstuurt naar tien anderen en dat dit proces nog een vijftal keer wordt overgedaan. Hierdoor brengt elke doorstuurder 32 cent binnen.

(23 X 10) X10 X10 X10 X10 X10 X32 eurocent

Dat zijn 23 miljoen mensen, grofweg het aantal mensen in de wereld dat Nederlands als moedertaal heeft.
X32 cent = 7,36 miljoen euro.

Even ter vergelijking: Zelfs met bijdrages van de regering bracht Music for Life van StuBru 'maar' 3.353.568 euro op.

Tot slot is er eigenlijk maar één groot slachtoffer: Johan Devadder. Deze man werd met naam, adres en telefoonnummer onderaan de mail geplaatst en gaat al sinds 2005 rond. De man heeft niets met het hele gedoe te maken, maar wordt bestookt met duizenden overbodige e-mails van goedbedoelde, doch simpele zielen.

Labels: , ,

10 Comments:

Anonymous Anoniem said...

bedankt voor de logische uitleg

maandag, april 21, 2008 10:43:00 a.m.

 
Anonymous Anoniem said...

Inderdaad, ben het hier ook helemaal mee eens, ik vind het niet kunnen dat dit al zolang door gaat.. hoe oud zal dat meisje dan wel niet zijn in dit jaartal? Ik vind het ook rond uit schandalig dat deze man zijn naam, adres en telefoonnummer onder aan deze onzinbrief staan, ik heb veel respect voor mensen die voor kanker vechten, maakt niet uit in welke vorm.. maar dat het in deze brief zo te loop word gelegt vind ik echt gewoon ziek.. er zijn meer mensen op deze aardbodem die met de ziekte "kanker" rondlopen, die er elke dag tegen moeten vechten, en misshcien wel nog een week of een paar dagen te leven hebben. ik vind het ronduitschandalig, dat er alles aan word om mensen via een kettingbrief geld te laten overmaken.. dan word je wel erg snel miljonair vind ik, maar dan op een hele onmenselijke manier!!

zondag, juni 29, 2008 6:49:00 p.m.

 
Anonymous Anoniem said...

ik heb dit een beetje rond gestuurt om het tegen te gaan, hopelijk gebruiken mensen straks hun verstand, echt een heel goed stukje, mischien ga ik zdnet en aol wel bellen. ,maarja dankje

weet iemand hun sites?

maandag, juli 28, 2008 8:36:00 a.m.

 
Blogger PJ said...

Als redactielid van ZDNet Benelux kan ik je wel zeggen dat we dit kennen. Om de paar maanden krijgen we die vraag wel eens of dit echt is (uiteraard niet). Veel kunnen we er echter niet aan doen.

Vergelijk het met de Kerk, België, hekserij, Sinterklaas en blind worden van masturberen. Zo lang iemand er in gelooft, blijft het voortbestaan.

maandag, juli 28, 2008 8:18:00 p.m.

 
Anonymous Anoniem said...

ik vind dit heel erg, dat mensen zoiets op poten zetten, en dat dat zolang blijft doorgaan! Die bedrijven hebben wel wat anders te doen lijkt me, dan emailtjes tellen weet ik veel waar en hoeveel. vraag me af of dat uberhaupt kan. Bovendien, deze mails kreeg ik binnen op het moment dat een familielid kwaadaardige kanker heeft, dus een "betere timing" (maar niet heus) was niet mogelijk....
ik hoop toch echt dat het een keer mogelijk wordt dat hier wat aan gedaan kan worden, want ik vind dit heel, heel erg!

zaterdag, augustus 02, 2008 11:37:00 a.m.

 
Anonymous Anoniem said...

wAT ERG DAT IK HIER IN GETRAPT BEN, MAAR ZEKER HEEL ERG VOOR DE ONSCHULDIGE GEADRESSEERDE PERSOON, DIE ZE HEBBEN GEBRUIKT VOOR AL DEZE LAFFE ONZIN!
DIT MOET ECHT VIA HET PROGRAMMA VAN RADAR OF EVT `N ANDER PROGRAMMA EENS DUIDELIJK GEMAAKT WORDEN, AAN AL MENSEN DIE HIERDOOR GEDUPEERD WORDEN/ZIJN.
OOK ZEKER VOOR PERSONEN, DIE HET ECHT HEEL MOEILIJK HEBBEN, DEZE VERSCHRIKKELIJKE ZIEKTE TE MOETEN ONDERGAAN.
DE PERSOON DIE ZULKE MISSELIJKMAKENDE EMAILS DURFT TE VERZENDEN,
KAN ALLEEN ZELF IEMAND ZIJN MET `N HELE ERGE ZIEKE GEEST, DIE SNEL HULP NODIG HEEFT!!!!!
H.H

dinsdag, oktober 21, 2008 2:14:00 p.m.

 
Anonymous Roadkill said...

Lieve schatten, zowel Kassa als "Ook dat nog" als "Radar" en weetniet hoeveel andere programma's hebben aan dit fenomeen de nodige zendtijd besteed. Waarom moet ons dit verteld worden? Zullen we ooit eens zelfstandig leren denken?

woensdag, november 12, 2008 4:22:00 p.m.

 
Blogger Lieve said...

Gewoon negeren, is gewoon een vorm van afpersen.
Trouwens, de ene dag heet het kind Zus en de andere dag ZO.
Mail direct verwijderen uit mailbox.

donderdag, juni 18, 2009 11:29:00 p.m.

 
Anonymous Anoniem said...

Vandaag ook al van die stomme e-mails ontvangen.
Ze beweerden dat hyves ge-reset word en alle accounts verdwijnen en dat de webmaster op de site zet van niet klopt niet.

En de mail moest naar minimaal 50 mensen doorgestuurd worden anders denkt hyves dat je account inactief is.

Man wie bedenkt nou zoiets stoms ik begin er een beejte moe van te worden om talloze van dit soort mails te ontvangen.

zondag, september 06, 2009 9:50:00 p.m.

 
Anonymous Anoniem said...

En vandaag 9 april 2012 krijg ik nog steeds die mail. Ik dacht zelfs de inhiud te herkennen maar dan met een andere situatie. En wat doen we ermee?

maandag, april 09, 2012 5:27:00 p.m.

 

Een reactie plaatsen

<< Home