PJ's opinion. My side of the story, my 15 minutes of fame.

18 maart 2008

Leterme I, de vijg voor pasen

De vijfde keer dat ik me vanmorgen omdraaide in bed hoorde ik een pas binnengelopen bericht op de radio. "We hebben een regering."

Het was pas twee uur later, toen een Nederlandse collega me proficiat wenste, dat ik besefte dat het waar was. U kent dat wel, zo'n halfwakker droommoment waarbij je denkt de lippen van Jessica Biel te proeven, maar uiteindelijk blijkt het de hond te zijn die je wakkerlikt. Gooi daar nog eens Yves Leterme bij en de fantasie is helemaal naar de vaantjes.

En zo kom bij mijn punt terecht. De fantasie is voorbij. Tot eind november was ik nog optimistisch. Maar daarna werd duidelijk dat het kalf verdronken was. Een kalf dat ten alle koste terug moest gereanimeerd worden. Enfin om het met een ander beeldspraak te zeggen. De kerngezonde regeringsbaby is een mongooltje* van reeds gescheiden ouders geworden. De enige reden van vreugde is dat het tenminste leeft, in tegenstelling tot de miskramen van het afgelopen jaar.

En wat hebben we nu eigenlijk? 43 pagina's waarin staat dat vijf partijen een overeenkomst sluiten om de volgende vier jaar te regeren. Als ze het halen tenminste. Concrete voorstellen? Oh nee die houden we wel tot later. Heel eerlijk, ik geef ze maximum drie jaar van vallen en steeds pijnlijker opstaan. Het grootste pijnpunt moet echter nog komen, want als dit mongooltje valt, dan is er maar één traditionele partij (s.p.a) over om oppositie te voeren. Die andere grote is de club waar de voorzittersverkiezingen even democratisch zijn als in Iran. U mag raden wie straks met de stemmen gaat lopen als B-H-V een dertigste oplapmaatregel krijgt.


Ik kan het niet laten om een scheve vergelijking te maken, maar Leterme I is zoals Windows Vista. Te laat, te traag, te onduidelijk, vol onvolmaaktheden en het zal nog wel eventjes duren voor de juiste oplossingen komen. Maar in afwachting draait het spel wel verder en dat geeft u wat tijd om te wennen aan de nieuwe wereld.


Ps: De regeerverklaring bij De Morgen heeft 48 pagina's en een boel geschrapte tekst. Er zitten ook twee opmerkingen in.







Ps2: Voor wie het zich afvraagt, "goed bestuur" staat twee keer in de uiteindelijke tekst en een keer in de voorlopige versie.

*Disclaimer: Deze en andere uitdrukkingen in deze blogpost zijn louter als zinspeling bedoeld en hebben geen enkele bedoeling om respectloos of kwetsend te zijn.

Labels: , , , , ,