PJ's opinion. My side of the story, my 15 minutes of fame.

23 april 2008

Brief aan Etienne

Beste Etienne,


Een nieuwe regering heeft nieuwe plannen en het is schitterend dat het jouwe als een van de eersten zoveel media-aandacht krijgt. Geef toe het is wat egostrelend niet? Jou ongelooflijk competente geest heeft gisteren een hersenscheet gelaten die zegt dat jonge chauffeurs (tot 24 jaar) maar 0.2 promille in het bloed mogen hebben. Wat zoveel is als één pintje. De reden die je opgeeft is dat onervaren chauffeurs de reflexen nog niet helemaal hebben en dus nog te veel nadenken tijdens het rijden. Iets wat ik kort samenvat als: we rijden niet met ons verstand op nul, en daarom mogen we niet drinken. (Mocht u er aan twijfelen, ik verzin deze dit niet.)

Schitterend idee Etiënne! Als we TMF mogen geloven steekt de jeugd van tegenwoordig liever een jointje op, maar toch, schitterend! Ik zou je voorstel zelfs willen uitbreiden in de strijd voor meer verkeersveiligheid. Kijk uit! Zou Flor Koninckx zeggen.

-Een jaarlijkse oogtest voor iedereen boven de veertig. Gebuisd is tijdelijk rijverbod. Vanaf die leeftijd gaat het zicht immers achteruit.

-Iedereen met problemen aan zijn hoofd (scheiding, rechtszaak, financiële problemen, werkloos, kinderen, een job, een schoonmoeder...) mag niet verder dan vijf kilometer rijden. Langer achter het stuur zou onverantwoord zijn.

-Iedereen boven de 65 moet gewoon thuisblijven. Gepensioneerden zijn net zoals jongeren niet bepaald de meest vlotte chauffeurs. Bovendien moeten die toch niet meer gaan werken.

-Het rijexamen vijfjaarlijks herinvoeren. Ongetwijfeld geen probleem voor meer ervaren chauffeurs. Ze mogen trouwens zich zelfs meer moed indrinken dan mijn generatie.

-Verbod op recepties, zakenlunches en andere drankgelegenheden door de week wanneer er amper alcoholcontroles zijn. Om een niet nader genoemde oudere heer van een belangrijk bedrijf te citeren "Amaai ik ben maandag goed doorgezakt, chance dat de flikken er niet stonden."


Voila, mijn beste Etienne. Dit zijn alvast mijn suggesties voor een veiliger Vlaanderen. Gezien je 66 bent kan ik er wel inkomen dat je geen zin hebt om nummer drie in te voeren. Gelukkig heb je een chauffeur de volgende drie jaar. Aan nuchter blijven hoef je dus zelfs niet te denken. Mocht je echt zin hebben om de media nog eens te halen: laat nog uitsluitend vrouwen toe op de baan. Zij veroorzaken NOG MINDER ongevallen dan jongeren, of mannen en het geeft jou meteen een excuus om zo'n knap jong ding aan te nemen. Enfin, wel ouder dan 24 he, safety first!


Groetjes,

Pieterjan



Extra: Kathleen Van Brempt heeft nog een iets democratischer voorstel: ook oudere onervaren chauffers maar 0.2 promille. Desalniettemin blijft dit stigmatisering en pure discriminatie op basis van een onderzoek waarvan ik graag de details eens wil zien voor het tot wetsvoorstel komt.

Labels: , , , ,