PJ's opinion. My side of the story, my 15 minutes of fame.

01 april 2008

Centenparcs

Geachte gast,

Helaas hebben wij moeten constateren dat wij, ondanks eerdere herinneringen, nog geen (volledige) betaling hebben ontvangen voor uw reservering(...) voor 29 februari 2008 op De Vossemeren. Een geldige reden hiervoor is bij ons niet bekend. Hierdoor zien wij ons genoodzaakt het bedrag EUR 175,00 te verhogen met EUR 50,00 administratiekosten.

(...)bij het uitblijven daarvan stellen wij u nu reeds in gebreke en verzuim.

In dat geval zijn wij genoodzaakt de vordering -zonder verdere aankondiging- uit handen te geven aan ons incassoburau (...) kosten bedragen minimaal 15% van de vordering (...) wettelijke rente in rekening worden gebracht (...)
---




Wat ik nu weer heb uitgestoken? Niets, want ik heb nooit gereserveerd, dus ook nooit betaald.
Dit is de derde brief die ik van Centerparcs (u weet wel, A State of Happiness) krijg naar aanleiding van 'mijn reservatie' en die mag u zich als volgt voorstellen:

PJ zoekt prijzen voor een weekendje met vrienden, maar dat kan enkel na een uitgebreide registratieprocedure.
Tegelijk zoekt een vakantiegenoot mee op, en doet hetzelfde.
Bungalow gevonden, vakantiegenoot boekt en betaalt meteen met Visa.
PJ laat alles voor wat het is, gezien de reservatie niet langer op zijn naam doorgaat.

En daar begint het zowat. Ook al zocht ik geheel vrijblijvend de prijzen op, toch telt dit als een reservatie waarbij ze blijkbaar een annulatiebedrag van 175 euro mogen aanrekenen. Eventjes de helft van het totale weekend.

Uiteraard ben ik gierig en lui van aard, dus aan betalen heb ik niet eens gedacht. Ik kan me overigens niet herinneren dat een online reservatie zonder enige vorm van (digitale) handtekening enige juridische waarde heeft. In principe kunt u mij morgen dus hetzelfde lappen door mijn adres op de site in te vullen.

Naarmate mijn subtropisch weekend nadert krijg ik een eerste brief. Beleefd, met overschrijvingsformulier. Omdat ik zelf ook een beleefde jongen ben, besluit ik toch zelf wat moeite te doen. Ik mail de vriendelijke mensen van Centerparcs om uit te leggen dat ik al op weekend vertrek, maar onder een ander boekingsnummer en dat ik bijgevolg geen zin heb om hun rekening te betalen.

Twee weken later komt er een tweede brief die op min of meer dezelfde toon mij herinnert om nogmaals de 175 euro te betalen. Opnieuw een vriendelijk mailtje, met het oude in bijlage en met de expliciete vraag om mijn annulatie en uitleg even te herbevestigen. Kwestie dat ik weet of ik off the hook ben.

Zaterdag kom ik terug van skivakantie (yes I'm living the good life) en ligt er een derde brief klaar, waarvan u het merendeel hierboven heeft gelezen.
Nu heb ik veel haar op mijn tanden, zeker als ik ze drie weken niet poets, maar dit voelde toch niet zo gezellig aan. Een incassobureau komt immers nogal over als grote stoere jongens die je bij gebrek aan medewerking kunnen dagvaarden. Niet te vergeten dat ik ooit wil gaan lenen om een huisje te kopen/bouwen, en dan kan zo'n label van 'wanbetaler' wel eens een streep door de rekening zijn.

In min of meer geirriteerde stemming bel ik dus maandag naar de klantendienst waar ik na drie pogingen en 35 minuten iemand aan de lijn krijg. "E-mail? niets gezien meneer. Andere boeking? die naam vinden we niet terug? U heeft uw handdoek en zwembroek nog laten nasturen? Daar kan ik ook niets van vinden."

Uiteindelijk heb ik min of meer kunnen bewijzen dat ik er ben geweest door het boekingsnummer van de 'echte' reservatie op te geven. De vriendelijke jongeman (ik geloof dat hij Arjan heette) heeft mij dan ook meteen beloofd om mijn schuld onmiddelijk te annuleren. "Want zo'n incassobureau is best vervelend hoor."

Nu moet ik toegeven dat mijn vertrouwen in Centerparcs toch wel een beetje geschaad is. Dus heb ik op de valreep aan die lieve Arjan een bevestigingsmailtje gevraagd. En ja hoor, mijn e-mail had hij nog en "dat komt onmiddelijk in orde meneer!"

Waarschijnlijk is hij sindsdien in koffiepauze.
----


Er zit zowaar een gefrustreerde les (en nog meer tekst) achter dit klaagverhaal. Voor mij heeft dit relatief weinig gevolgen. Ik weet dat ik in principe geen enkele wettelijke verplichting heb, maar na een derde waarschuwing en bedreiging met een incassobureau ken ik wel meerdere mensen die uit schrik zouden betalen. Om van de vijftig euro administratiekosten maar te zwijgen. Grappig genoeg ben ik degenen wiens administratie kosten opliep. Reserveren, annuleren, twee bevestigingsmails en een lang telefoontje. Als ik dat mag laten doen door mijn advocaat dan kan ik waarschijnlijk wel wat meer dan 50 euro terugvorderen...

Labels: , , , ,