PJ's opinion. My side of the story, my 15 minutes of fame.

22 april 2008

Stigmatisering?

Van alle persberichten die dagelijks in mijn mailbox rollen is slechts een fractie relevant en nog een kleinere fractie interessant. Zo kan het mij bitter weinig schelen dat het Amerikaanse AT&T een goed eerste kwartaal heeft gehad. En nog minder dat interimkantoor Accent op 26 april een jobbeurs voor Polen organiseert.

Soms gaat een bericht echter van irrelevant naar interessant, niet omwille van de boodschap, maar om de manier van presenteren. Een tiepvaut, een grappig/belachelijk citaat of in sommige gevallen de totaal overbodige manier van aandachtstrekkerij.

Zoals deze totaal irrelevante verwijzing naar cannabis om een goedkoop gsm-tarief te lanceren.

Uit het persbericht:

Een grootse nationale mediacampagne op o.a. tv, radio, print en postering, kreeg de naam ‘Legalize it’ en wil jongeren duidelijk maken dat een dergelijk goedkoop tarief ‘bijna’ illegaal is.

De nieuwe TMFmobile campagne en vormgeving weerspiegelt het rebelse karakter van TMF. Wij spreken de taal van onze doelgroep en dat moet blijken uit álles wat we doen. Ook in deze campagne zit dus een vette knipoog naar de jongerencultuur”, aldus Kristoff Coolen, marketing manager TMF.

---

Vrij geïnterpreteerd gaan ze bij TMF dus voor opname nog even een toeter opsteken, net zoals de jeugd van tegenwoordig. De tijden zijn duidelijk veranderd tegenover vroeger (september 2007 om precies te zijn).

Enfin het blijft cheap als je't mij vraagt. En dan gaat het niet over de tarieven. Goedkoop trek ik immers niet in twijfel. Als het nu zou gaan over mijn internetfactuur, of de prijs van andere diensten (mobiele data, telefoneren tussen vaste lijn en gsm...), dan stel ik mij wèl vragen over de legaliteit.

Maar is een wietblad nu echt nodig om 'de jongerencultuur' te symboliseren? Niet dat het geheel uit de lucht is gegrepen, maar de term stigmatisering komt wel even in me op. Dit had even goed een skateboard of een gamecontroller kunnen zijn, maar dat is nu eenmaal niet sexy genoeg (en te moeilijk om een gsm in te photoshoppen).


Ps: maar de marketingtruc werkt wel als het zelfs deze blog haalt.

Labels: , , , ,