PJ's opinion. My side of the story, my 15 minutes of fame.

03 mei 2008

Viva la Celeron!

Toen ik voor het eerst hoorde dat Cubanen binnenkort pc's mochten kopen, had ik het volgende in gedachten:
486, 16 MB ramgeheugen en Windows 3.1 Linux.

Vandaag is het zo ver en hoewel het aanbod beter is dan bovenstaande schets, kunnen we toch niet echt van high-end spreken: Intel Celeron, 80 GB opslag, 512 MB ramgeheugen en (prijs u gelukkig beste Cubaan), Windows XP. Een CRT-scherm is inbegrepen.

De vraag blijft natuurlijk wie een pc gaat kopen. Het prijskaartje ligt op 780 dollar, voor datzelfde geld krijg je in de VS toch wel iets fatsoenlijkere hardware. Bovendien ligt het maandelijks 'inkomen' van de Cubanen niet hoger dan wat u op een gemiddelde fuif opdoet.

Cuba staat trouwens nog steeds op mijn to-do lijst voor het leven, zodra ik een reeks Cubaanse jaarlonen heb opgespaard natuurlijk. Het plan om een internetlief van ginder te vinden en te emigreren moet ik helaas laten varen. Hoewel computeren is toegelaten, mogen ze nog steeds niet op het internet.

PS: Er is nog steeds een handelsembargo tussen de VS en Cuba van kracht, maar Amerikaanse bedrijven als Microsoft en Intel slagen er blijkbaar wel in om dit te omzeilen met deze verkoop.

Labels: , ,