PJ's opinion. My side of the story, my 15 minutes of fame.

10 juli 2008

Opstappen wegens corruptie? Mabanee!

Kent u Aarschot?
Telkens ik zeg dat ik in deze gezellige demerstad woon, zijn er altijd mensen die een beetje fronsen. Reden hiervoor is het ietwat marginale imago van mijn stad. Een imago soms zo erg dat vrienden van mij spontaan zeggen dat ze uit Leuven komen als ze op vakantie een Nederlander of Antwerpenaar tegenkomen.

Zelf moet ik bekennen dat ik deze perceptie deel, maar best wel hou van mijn stad en kan leven met een handvol marginalen. Zo lang ik ze maar niet te vaak tegenkom. Wat me meer tegensteekt is de Aarschotse politiek en specifiek de positie van Schepenen Els Vinckx en Herman Pelgrims (CD&Tsjeef).

Wat u moet weten is dat hier in 2005 een klein schandaal uitbrak met onder meer de oude burgemeester André Schellens, de huidige burgemeester André Peeters (vrijgesproken) en de twee bovenstaande schepenen.
Kort: ze hadden gesjoemeld.
Leuk: ze hadden hun gesjoemel laten doorgaan in 'stripteasebar' (relatieve invulling) de Poco-Loco.

Toegegeven: ik ken het fijne van de zaak niet. Wat ik wel weet is dat de schepenen zijn veroordeeld in eerste aanleg en onmiddellijk in beroep gingen. Hierop verklaarde toenmalig CD&V-voorzitter Jo Vandeurzen dat de twee veroordeelden hun ontslag moesten indienen als ze ook in beroep werden veroordeeld.

Nu wil het toch wel lukken dat de rechter die dag wat slechtgezind was en dat vonnis heeft bevestigt zeker!

In een normale democratische omgeving wil dat zeggen dat de veroordeelden zoals beloofd opstappen, iets te laat weliswaar, maar toch nog met min of meer geheven hoofd naar buiten kunnen. Pelgrims deed dat trouwens bijna onmiddellijk met zijn functie op het kabinet van Kris Peeters, maar het Aarschotse niveau is hem blijkbaar minder waard.

Maar in Aarschot blijven ze gewoon zitten.
Twee in beroep veroordeelde schepenen die weigeren afstand te doen van hun functie. Een beetje vergelijkbaar met een dronken vrachtwagenchauffeur die na een ongeval zijn boete betaalt en doorrijdt.

Gelukkig is er nog de oppositie die wat lawaai kan maken, in combinatie met de pers. Maar veel lijkt er niet te bewegen. Om een collega te citeren "ze gooit haar gsm al dicht als ik ze opbel."

Nu kan het u als Mechelaar, Hasselaar of whateveraar niets schelen wat er binnen onze stadsomwallingen leeft, maar mij wel. En ook al leest maar een handvol mensen dit bericht, het is wel degelijk van belang dat we hier over gaan roepen en grote lettertypes gebruiken om het te benadrukken. Ziet u Yves Leterme al soortgelijke blunders maken? Dit zou op nationaal niveau zo goed als ondenkbaar zijn.


Ohja, mocht u zodanig politiek gemotiveerd zijn, voel u vrij om deze tekst over te nemen (met bron), of om de dame en heer in kwestie zelf te bellen of mailen. Hun adres en gsm kunt u hier terugvinden.

Labels: , , ,

1 Comments:

Anonymous Fery said...

Als Hasselaar vind ik dat ook verschrikkelijk. Die hadden al onmiddellijk ontslag moeten nemen. Het zijn weer tsjevenstreken...

vrijdag, juli 11, 2008 8:25:00 a.m.

 

Een reactie plaatsen

<< Home