PJ's opinion. My side of the story, my 15 minutes of fame.

29 augustus 2008

Aarschotse politiek met gevoel voor humor

"Ma schraler als Aarschot kunt toch niet zijn."

Het is geen quote van mij maar van een collega en ex-Heist-Op-Den-Bergenaar (of hoe je't ook schrijft) Jibbe. Ongelijk kan ik hem niet geven, ondanks het feit dat ik hou van mijn stad, moet ik toegeven dat we vaak terecht toehoren tot de marginale driehoek 'Aarschot-Diest-Tienen'.

Een mooi voorbeeldje hiervan is de lokale politiek die zowat de hele zomer rond Herman Pelgrims en Els Vinckx heeft gedraaid. Kort: gesjoemel, er voor veroordeeld (en opnieuw in beroep) en dan ondanks eerdere beloftes niet willen opstappen. De lange versie leest u hier + update.

Een zomer later is de situatie enigzins anders. Gisterenavond heeft Herman Pelgrims zijn ontslag aangeboden en zelfs daar slaagt de man er in om zich te wentelen in onschuld en zelfmedelijden. Leest u u even mee op Het Nieuwsblad.
'Om mijn gezondheid niet verder te ondermijnen door de commotie rond mijn persoon en om de stad niet in bestuursmoeilijkheden te brengen, dien ik mijn ontslag in als schepen van Aarschot.'

Toch slaat Pelgrims geen mea culpa. 'Mijn verzoek tot ontslag is niet gebaseerd op de uitspraak van het hof van beroep, waartegen ik cassatieberoep heb aangetekend. Dat maakt dat ik tot op heden nog steeds niet strafrechtelijk ben veroordeeld en dus word geacht geheel onschuldig te zijn.'
Dus Pelgrims neemt ontslag om gezondheidsredenen en NIET omdat hij in een stripteasebar (door sommigen wel eens 'een hoerenkot' genoemd) afspraken maakte over fraude met belastingsgeld. Voor alle duidelijkheid: Cassatie is geen hoger beroep, maar een procedure waarin wordt nagegaan of in de vorige rechtszaak fouten zijn begaan. De nieuwe zaak spreekt zich dus niet uit over de schuld, maar wel over de manier waarop die werd bepaald.

Vlaams Belang to the resque!
Nu gaat de grap van de dag eigenlijk niet over Pelgrims. De man treedt af en mocht ik hem vroeg of laat ontmoeten dan zal het blijven bij een subtiel grapje in plaats het veelvoudig flamen dat ik in gedachten had.

De echte mop van de avond kwam van het Vlaams Belang, vroeger gekend als Vlaams Blok, de partij die werd veroordeeld voor racisme:
Toen schepen Vinckx een toelichting wilde geven bij een agendapunt, was VB-raadslid Luc Verrijt van mening dat iemand die veroordeeld is, niet bevoegd is om die toelichting te geven.
Ik vraag me af of Verrijt de ironie van zijn eigen uitspraak ziet... Een achttal jaar geleden heb ik trouwens uit goede bron vernomen dat een toenmalig VB-gemeenteraadslid daadwerkelijk niet in staat is om één zin faudloos te sgrijven. Ik heb zijn naam nooit geweten, maar ik wel mijn vermoedens...

Labels: , , , , , ,