PJ's opinion. My side of the story, my 15 minutes of fame.

12 augustus 2008

Vista 90210

Ik was twee maand lang op weg om een tevreden Vista-gebruiker te worden.

Voor het wisselen van een netwerkkabel moest ik al niet meer herstarten. Zelfs het extreem traag openen van foto's (zo'n 6-10 seconden) is sinds een paar updates sterk teruggebracht tot een spectaculaire twee seconden, bijna zo snel als onder XP.

Maar de gedachte dat dit mooi ogend besturingssysteem stilaan feilloos werkt blijft een illusie. Volgt u even mee in de volgende situatie.

Pieterjan komt thuis na een harde werkdag. Ondanks het feit dat hij acht uur per dag achter een scherm zit en zijn mails om 18 uur nog gelezen heeft, wil hij... zijn nieuwe mails lezen.

Maar het internet werkt niet....
Het Vista netwerkcentrum zegt: het zit tussen uw router en het netwerk.
Router en kabels gecontroleerd.
Telenet-modem 30 sec uitgetrokken, computer herstart.
Geen resultaat, bovenstaand proces nogmaals uitgevoerd.

Hallo Telenet?
"Het ligt aan uwe computer PJ" (geen letterlijk citaat).
PJ trekt de outer (die gisteren nog werkte) uit en steekt de netwerkkabel rechtstreeks in de computer.
Als bij wonder werkt het internet weer.
--
PJ start Messenger, naast de vaste telefoon de enige manier om in real time in contact te blijven met de rest van de wereld. Langdorp is immers nog steeds een godvergeten plaats waar gsm-bereik is weggelegd voor op het terras en langs de ramen.

PJ ontdekt dat zijn toetsenbord om een onduidelijke reden in een QWERTY-instelling staat.
PJ ontdekt dat om een nog onduidelijkere reden enkel Messenger in die instelling staat.

Instellingen controleren.
Ten einde raad herstarten.

Badabing! It all works again.
---

Enfin toch voorlopig, want als ik Internet Explorer morgen een hele dag gebruik (thuiswerkdagje) dan mag ik mij aan zo'n 3-5 spontane programmacrashes verwachten.

Labels:

3 Comments:

Blogger Jan said...

Ik lees jouw blog wel graag, zeker vanop mijn iMac. Crash? Programma's die niet werken? Dingen die flippen? Uit mijn woordenboek gebannen. I'm just saying :-).

woensdag, augustus 13, 2008 12:41:00 a.m.

 
Blogger PJ said...

Hehe, daar heb ik voorlopig nog te weinig geld voor. Nu moet ik ook wel zeggen dat ik niet snel een iMac zou kopen (een Macbook misschien wel).

Ik ga voor een pc omdat ik regelmatig wil gamen en omdat ik ook wel van de flexibiliteit hou om dingen aan te passen (zowel software als hardware).

Maar kom, een Apple-MS-Linux-discussie wil ik niet starten, ze hebben allemaal hun voor- en nadelen.

woensdag, augustus 13, 2008 1:21:00 a.m.

 
Anonymous Un petit Belge said...

Proficiaat voor uw blog!

maandag, augustus 18, 2008 10:40:00 a.m.

 

Een reactie plaatsen

<< Home