PJ's opinion. My side of the story, my 15 minutes of fame.

06 augustus 2008

Waar blijven die Google games?

Journalist/blogger zijnde, gebruik ik de toepassingen van Google zowat (Reader, Blogger, Maps en de zoekfunctie zelf natuurlijk). Hoewel ik toch vrij sceptisch sta tegenover hun plan om de big brother van de wereld te worden, moet ik zeggen dat ik wel blij ben met hun innovaties.

Neem nu Google Street view. Het idee is absurd, het resultaat ongelooflijk. Zoiets is dus begonnen met "zeg als we nu eens met de auto gaan rondrijden en enorm veel foto's nemen?"
Maar het leukste moet nog komen. Zo'n tien jaar geleden las ik een review van A2 Racer. Een spel waarbij je van Maastricht naar Amsterdam moest racen. Op zich weinig spectaculairs, behalve dat de maps gebaseerd waren op de echte autostrade.

Vanaf dat moment heb ik altijd gehoopt dat er op een dag een racegame verschijnt waarmee ik in mijn eigen buurt kon rondrijden. Natuurlijk besef ik dat iets als Aarschot Racer nog lang op zich kan laten wachten, maar Google Streetview is al een gigantische stap in de goede richting. De foto's kunnen perfect gebruikt worden om quasi automatisch maps te laten genereren. Geef desnoods 2.0-gewijs een level-editor vrij waarbij mensen hun stad zelf kunnen perfectioneren.

Enfin het blijft bij een wilde gedachte, maar wel eentje die bijzonder realistisch wordt. My guesses are dat we nog zeker drie jaar moeten wachten voor we een soort Google Maps-gebaseerd spel te zien krijgen. Tel daar nog eens twee jaar bij voor de eerste Belgische content. Met wat geluk kan ik deze post dan binnen een kleine tien jaar opnieuw aanhalen met de vermelding dat ik zonet tegen 120 km/u langs mijn kapper ben gepasseerd.
Ohja, deze foto is het beeld dat ik heb gemaakt op ongeveer dezelfde locatie als het screenhot bovenaan.

Labels: , ,