PJ's opinion. My side of the story, my 15 minutes of fame.

17 september 2008

Einstein Brain

De eerstvolgende die mij komt zeggen dat Apple zijn producten gebruiksvriendelijk zijn mag ze van mij toch even steken waar de zon niet schijnt (in de koelkast uiteraard).

Wegens de 'crashgevoelige' nieuwe iTunes onder Vista ben ik afgelopen weekend pas overgeschakeld op versie 8. Meteen werd ik verwelkomd door Genius (what's in a name?), het programma dat afhankelijk van de 27 genres die ik op een dag beluister gaat bepalen wat ik écht leuk vind, maar nog niet ken.

Nu stuurt Apple hiervoor anoniem gegevens naar zijn iTunes Store om mij daarna van suggesties te bezorgen. Hiervoor heb ik ook een Apple-account nodig, wat ik al had van toen ik mijn iPod K-pod kocht. Allemaal goed en wel, maar Flapple moest daarna ook accurate betalingsgegevens weten. Nogal nieuwsgierig voor een gratis dienst die alles anoniem verstuurt...

Dat alles anoniem verloopt wil ik echter wel geloven. De disclaimer die ik elke keer moest doorworstelen heeft respectievelijk gedacht dat ik in Spanje, Nederland en Duitsland woonde, met bijhorende aanspreking.
België durft ook al eens ontbreken uit het lijstje met landen. Maar na een keer of vijf opnieuw proberen verschijnt het wel.

-tussendoor: na de zoveelste trial and error ben ik er uit waar de fout zit. Standaard ben ik een Nederlander, maar kan ik België niet kiezen. Als ik daarna terugkeer, ben ik plots wel een Belg, maar een Spaans- of Noorstalige.-

Enfin na wat heen en weer gesukkel ben ik op de plaats waar ik het nummer van mijn Visakaart moet ingeven, samen met het controlenummer en de vervaldag. Nu heb ik zo'n kredietkaart, maar ik wil die niet gebruiken. iTunes mag mij gerust iets aanraden, maar moet het daarvoor onrechtstreeks toegang hebben tot mijn bankrekening?



Genius is dus wel degelijk geniaal, maar dan voor Apple. Wie wat impulsief is gaat hierdoor makkelijk een paar tientallen euro's extra's uitgeven op de iTunes Store. Het ergste is echter wanneer een nietsbeseffende ouder de kids toegang geeft.

Enfin, mocht iemand een manier weten om Genius aan de praat te krijgen zonder dat ik mijn naam, adres, telefoonnummer en kredietkaart moet opgeven, let me know. Want anders is deze geniale gratis dienst eigenlijk gewoon een irritante reclamebanner.

Labels: , , ,

3 Comments:

Anonymous David said...

Als je zo een prepaid card koopt, kan je een account maken zonder dat apple je gegevens weet! Heb ik ook ooit gedaan, je bent er wel €15 mee kwijt :(

donderdag, september 18, 2008 12:26:00 a.m.

 
Anonymous David said...

Voor het geval ge nog nix gevonden mocht hebben: http://www.iphoneplace.nl/algemeen/itunes-account-zonder-creditcard/
Ge laat maar weten of t werkt!

vrijdag, september 19, 2008 7:44:00 p.m.

 
Blogger PJ said...

Thx! Een van de lezers op ZDNet had de link ook al laten vallen. Nu nog tijd vinden om het even uit te proberen.

zaterdag, september 20, 2008 9:45:00 p.m.

 

Een reactie plaatsen

<< Home