PJ's opinion. My side of the story, my 15 minutes of fame.

26 december 2008

Waarom digitale televisie tekortschiet

Bent u tevreden met digitale televisie? Zo ja dan mag u deze post volledig overslaan. Zo niet mag u even nadenken over wat u precies de voorkeur doet geven aan de analoge televisie en videorecorder. Dit ten opzichte van interactieve digitale kanalen die u kunt pauzeren, terugspoelen en opnemen.

Voor mij is het een moeilijke denkoefening. Er zijn veel factoren, maar allemaal te klein om te zeggen dat het de doorslag geeft. Het enige wat ik dan kan bedenken is “verandering” en “verwarring”. Alleen al aan de praktische kant valt dat niet te ontkennen. Een extra kastje in de televisiehoek, een geheel nieuwe afstandsbediening (die weliswaar gebruiksvriendelijk werd ontworpen), een nieuwe manier van televisiekijken die voordelen biedt, maar hier en daar nog kinderziekten heeft.

Maar mijn grootste zorg is de digitale recorder. Een prachtig en gebruiksvriendelijk toestel dat wordt beperkt in mogelijkheden. Dingen waardoor de meerwaarde van digitale televisie verwatert en de consument het niet de moeite vindt om te veranderen. Laat dat nu net een van de eisen van een nieuw product zijn, de consument moet het interessant genoeg vinden om er meer voor te willen betalen/doen. Dat is ook zo voor een grote groep mensen, maar (nog) niet voor de doorsnee consument.

Laten we de betere beeldkwaliteit even achterwege laten en kijken naar het gebruiksgemak. Op zondagavond kijk ik op Eén naar een programma terwijl ik een andere uitzending op VTM opneem om die later bij een vriend te bekijken. Anno 1998 keek ik naar de eerste zender terwijl de videorecorder het andere programma opnam. Eventueel was er de soms chaotische timerfunctie en nadien nam je een grote, maar zeer robuuste, tape gewoon mee.

Tien jaar later is een programma opnemen terwijl je zelf naar iets anders kijkt plots afhankelijk van je woonplaats. Momenteel kan 40 tot 50 procent van België geen twee kanalen tegelijk bekijken met Belgacom TV. Pauzeren, opnemen, terugspoelen en andere standaard dingen zijn er ongelooflijk op vooruitgegaan, maar plots moet je er wel meer voor betalen en heb je geen keuze om dit op de oude manier (gratis) te doen. Een opgenomen programma staat nu op een harde schijf op het toestel, en is dus gebonden aan zijn locatie. Bij Telenet is de situatie iets beter, al telt dat laatste van die harde schijf voor beide partijen. Bovendien moet u ook hier extra boxen (verplicht) huren en kan het netwerk maar een beperkt aantal toestellen aan.

Het type gebruiksvriendelijkheid dat ik echter het meest mis is de compatibiliteit die we vandaag wel bij computers en internet terugvinden. Waarom kan ik opgenomen beelden of bestelde niet verplaatsen? Waarom kan ik via mijn decoder ook geen dvd’s afspelen? Of beter: mediabestanden van op mijn pc, het zit toch allemaal op het binnenhuisnetwerk. Nu is die settop box een toestel dat ons in staat stelt om televisie te kijken. Iets waar we vroeger enkel een televisie voor nodig hadden. Inbouwen in de tv’s wordt gedaan, maar Telenet codeert zijn aanbod (op vraag van een aantal zenders en studio’s) en Belgacom hanteert met IPTV een protocol dat geen standaard is. The box is here to stay, met of tegen uw goesting. Het zijn dit soort beperkingen waardoor consumenten, en zeker technologiefans, afhaken.

Begrijp me niet verkeerd. Ik ben voor al deze prachtige toestellen. Ik wil Interactieve digitale televisie en liefst in high definition. Maar niet onder strikte beperkingen waarbij de veranderingen en nadelen niet opwegen tegen de verbetering. Zeker niet als ze mij plots de vraag stellen of ik wil pauzeren voor twee euro per maand.

Labels: , , , ,

2 Comments:

Blogger goooooood girl said...

your blog is feel good......

zaterdag, december 27, 2008 4:45:00 a.m.

 
Blogger Kees said...

Ik was het helemaal zat met mijn abonnement bij Ziggo! Heb maandenlang 20 euro betaald per maand, maar nu niet meer. Sterker nog, nu kijk ik gratis digitale televisie op mijn computer. via www.digitaaltvpakket.netne.net!

Niet om reclame te maken hoor , vind het gewoon een top programma! Groeten Kees

maandag, augustus 17, 2009 12:23:00 p.m.

 

Een reactie plaatsen

<< Home