PJ's opinion. My side of the story, my 15 minutes of fame.

17 januari 2009

Dewinter probeert kiezers te redden

Filip Dewinter heeft een decreet klaar om politici uit spelprogramma’s te weren. Meteen een succesvolle poging van hem om zelf nog eens in de media op te duiken. Je zou het al bijna gaan vergeten met al dat goed bestuur bij de banken en in de politiek, maar ze bestaan nog altijd en ze zijn aan het roepen. De slachtofferrol krijgt normaal gezien de voorkeur bij het Vlaams Belang, maar nu er gewoon te veel slachtoffers zijn moeten ze maar met iets ludieks op de proppen komen. Zelfs kakken op links zit er niet meer in want ook bij de Vlaams Progressieven, euhm SLP en de Sociali… euh sp.a (vul zelf de afkorting maar in) zijn ze momenteel aan het huilen. Ironisch genoeg dan nog dankzij Bert Anciaux.

De figuurlijke druppel die de emmer van Dewinter deed overlopen was echter Bart De Wever. Al het niet-rechtse uitschot kunnen ze bij het VB gemakkelijk veroordelen maar Bart De Wever in De Slimste Mens? Schandalig! En dan nog grappig durven zijn ook!

Enfin, de echte aanleiding lijkt een interview met de eindredacteur van De Slimste Mens waarin de man in kwestie zegt dat Vlaams Belangers bij VRT enkel in politieke programma’s mogen verschijnen. Oké dat klinkt hard, maar we spreken hier over het voormalig Vlaams Blok, de partij die veroordeeld werd voor racisme en bijgevolg benadrukte dat enkel de naam was veranderd.

Het triestigste vind ik echter het argument dat politici zich sympathiek maken in dergelijke programma’s en bijgevolg hun kiescampagne in de prime time van de VRT voeren. Iets waardoor Dewinter het intellectueel gehalte van de Vlaming even hoog schat als… dat van zijn eigen kiezers.

Dat Bart De Wever uit de Slimste Mens ligt vind ik overigens ongelooflijk spijtig. Deze brede Vlaams-nationalist heeft de afgelopen twee weken mijn avond gekleurd als nooit tevoren. Oneliners over stront en seksualiteit gecombineerd met verdomd slimme antwoorden maakten van De Wever iets wat velen niet willen zien: een sympathieke Vlaamse rakker.

Dat staat weliswaar in schril contrast met mijn idee over de standpunten van De Wever. Ik wil er gerust een avond mee op café zitten, maar naar mijn stem kan hij fluiten. Gewoon omdat mijn gedachten niet stroken met die van hem. Wie toch moeite heeft om de programmapunten te verwarren met iemands aaibaarheidsfactor mag voor mijn part zijn stemrecht verliezen. Het zijn immers net die mensen die stemmen op holle sappige slogans zonder inhoud, die er voor zorgen dat bepaalde partijen hier een kwart van de stemmen binnenhalen. Hm, it all makes sense now.

Labels: , , ,