PJ's opinion. My side of the story, my 15 minutes of fame.

09 januari 2009

Multinationale incompetentie

Iets voor de middag stuurde ik een handvol vragen naar HP. Mijn deadline lag al twee uur later, maar gezien het niet om quantumfysica of bedrijfsgeheimen ging, mag dat voor de grootste computerbouwer ter wereld geen probleem zijn. Dacht ik.

Het verhaal eindigde 4,5 uur later toen ik belde daar de PR-dame in kwestie om te zeggen dat een antwoord niet meer nodig was. Mijn artikel trok op niets en mijn idee over Hewlett-Packard is momenteel slechter dan dat over Kredieten Leemans.

Nochtans is deftige communicatie echt niet moeilijk. Ze kwamen aanvankelijk zelfs goed in de buurt met een deftige (externe) PR-vrouw, die me om kwart voor vier nog wist te melden dat ze aan mijn vragen bezig waren in Grenoble. Maar het feit dat ze er een halve dag mee bezig zijn is gewoon slecht. Ik kan me niet inbeelden dat ik vroeger voor 5 vragen, waarvan de antwoorden op één A4 pasten, meer dan twee uur examentijd kreeg.

Mijn punt is dat sommige multinationals denken dat ze een wereldwijde afzetmarkt hebben, maar geen zier geven om wat er buiten de US of A gebeurt als het vooruit moet gaan. Het product in kwestie was trouwens een pas gelanceerde desktoppc met aanraakscherm. HP redeneerde ongetwijfeld “het komt nog niet uit in Europa, so why bother”. Geen abnormale reactie, in 1981.

Vandaag gaat het er immers lichtjes anders aan toe. In plaats van te wachten tot iemand van HP België ons een postduif met persbericht gooit, zien we op de moedersite nieuws verschijnen. Soms wordt dat ook massaal opgepikt door Amerikaanse sites en guess what, die kunnen we OOK in Europa bekijken. Wie also spiek inglish baaj de weej. Als ze binnen 8-18 maanden die bak van hierboven in Europa gaan leveren, is het oud nieuws dat ons bitter weinig interesseert.

Helaas is dit stukje azijnpisserij waardeloos. Geen enkele Amerikaanse PR-mens zal dit lezen. Het zal ook bitter weinig uitmaken tenzij België een economische wereldmacht wordt . Maar mocht hier toch een local guy meelezen, dan mag u dit aan uw moeder overste meedelen:

* Als uw multinational iets lanceert, geef dan OP VOORHAND de lokale mensen dezelfde info als thuis.
* Als uw product of dienst eerst in de VS arriveert, laat dan ook weten wanneer de rest van de wereld (al is het maar bij benadering) aan de beurt is. De prijs mag er ook altijd bij.
* Tot slot kan het ook lonen om een no-bullshit infofiche aan de lokale medewerkers door te spelen. Dat ze tenminste kunnen antwoorden als ik vraag waarvoor hun geweldig product precies voor dient...

Labels: , , ,