PJ's opinion. My side of the story, my 15 minutes of fame.

24 januari 2009

Welkom bij Mobistar!

Na meer dan drie jaar op het Proximus-netwerk ben ik vanmiddag bij Mobistar acht(!) handtekeningen gaan zetten om ergens in de komende uren/dagen via hen mijn telefoontjes te doen. (Ik heb expliciet gevraagd om het pas tegen maandag/dinsdag te activeren.)

Niet dat ik ontevreden was, maar met mijn G1 in het vooruitzicht heb ik een data-abonnement nodig en een kleine vergelijking maakte al snel duidelijk dat het mij bij Proximus een stuk meer zou kosten.

Toch voel ik me een beetje... beperkt in mijn mogelijkheden. Zo ben ik verplicht om met domiciliering te betalen (of te laten betalen beter gezegd). Ik ken het consumentenrecht uiteraard niet van buiten maar ik ben er vrij zeker van dat je als klant het recht hebt om dit te weigeren. "Het gaat niet met ons systeem", wist de vriendelijke verkoper mij te zeggen. Al voegde hij er meteen aan toe dat ik dit na mijn 1e afrekening wel kon annuleren. To be continued...

Die eerste factuur laat overigens uitschijnen dat ik een post-paid abonnement heb, wat ook niet helemaal klopt. Mijn eerste afrekening volgt al binnen 14 dagen en zal meteen rond de 60 euro schommelen. Dat komt omdat Mobistar u vooruit laat betalen. De kleine lettertjes stellen bovendien dat mijn abonnement na de bepaalde termijn onbeperkt wordt verlengd, maar dat ik mijn toekomstige opzeg wel één maand voor het einde van het contract per aantekend schrijven moet melden. Redelijk strikt voor een operator die zijn klanten ook telefonisch aanwerft.

De duur van het abonnement (My45 for iPhone, zonder iPhone) komt op 24 maanden. Nu teken ik graag voor twee jaar als daar korting of extra belminuten aan vasthangen, maar dit is niet het geval. Toch is het niet mogelijk om dit abonnement voor één jaar te nemen. Wel kan ik vrij wisselen van abonnement binnen Mobistar, als de factuur maar van hen mag komen.

Bij het abonnement zit overigens een datalimiet van 500 mb, maar die is niet zo vrij te gebruiken als je zou denken. "Het gebruik van een modem, voip, peer to peer en de consultatie van newsgroups is niet toegelaten via deze dienst", klinkt het. Het voip-verbod is nog een beetje verdedigbaar, maar het internet van mijn gsm delen met de laptop stond wel op mijn verlanglijstje...

As we type merk ik trouwens nog een redelijk zware fout op de website van Mobistar. Daar staat dat je twee cent betaalt per extra megabyte. Terwijl mijn contract heeft het over 20 cent/mb. kleine nuance...



Maar kom, ondanks bovenstaande verzuchtingen ben ik normaalgezien wel goedkoper af als ik wat data wil versluizen. Al zal vertrekken of bijbetalen me wel geld kosten.

Labels: , , , , , ,

2 Comments:

Anonymous Lethe said...

Ze zijn elkaar hoe dan ook waard, hoor. Ik heb vorige week alles nog eens bekeken voor mijn eigen, amper gebruikte, mobieltje. Om tot de conclusie te komen dat ik beter kan blijven waar ik ben.
Base is een stuk goedkoper voor mij, maar het zou me dertig euro kosten om over te schakelen, waardoor ik zo'n tien jaar nodig heb om het er uit te halen...

maandag, januari 26, 2009 9:32:00 a.m.

 
OpenID trompeloeuf said...

Maar alles is beter dan een bakelieten toestel met hoorn en draaischijf overal mee naartoe sleuren en voortdurend "operator, can you connect me with..." te roepen.

dinsdag, januari 27, 2009 10:58:00 a.m.

 

Een reactie plaatsen

<< Home