PJ's opinion. My side of the story, my 15 minutes of fame.

21 maart 2009

Luc Beaucoup-de-vitesse

Het is een hoogdag voor vingerwijzend Belgiƫ. Luc Beaucourt werd afgelopen dinsdagnacht aan een snelheid van 186 kilometer per uur (174 na correctie) tegengehouden.

In De Standaard zegt Beaucourt dat hij zich diep schaamt met de excuses die ik ook plan te gebruiken als ze mij tegengehouden. Ik heb ook te weinig tijd, ik leef te snel, het is nacht en er was geen verkeer.

Kunnen we dit voorval niet gebruiken om de discussie over snelheidslimieten opnieuw te starten? Persoonlijk zie ik er geen graten in als Beaucourt door de week in het holst van de nacht op een autostrade zijn vijfde versnelling opentrekt. Toeval wil dat ik diezelfde nacht twee uur eerder over de Brusselse ring, de E40 en vervolgens E314 ben gevlogen. De enige risicovolle situatie was toen ik zeer bruusk moest remmen toen ik besefte dat er een flitspaal op de E40 stond (richting Luik vlak voor de afrit Leuven/E314).

Ik ben niet tegen limitering of preventie, maar het lijkt mij geen slecht idee om de limieten vanaf 21 uur op de autostrades weg te halen. Of om ze te verhogen naar 160 km/u gekoppeld aan een extreem hoge boete voor wie boven de 180 km/u gaat.

Zoals ik daarnet al aanhaalde is de trend van flitspalen op de autostrade overigens vrij gevaarlijk. Overdag zie je ze overduidelijk staan en gaat de verkeersstroom plots afremmen naar 120 Km/u. 'S nachts rijdt bijna iedereen te snel en krijg je boetes voor mensen die op een grote rechte baan met amper verkeer te snel rijden. Occasionele flitswagens kan ik nog verstaan, maar met uitzondering van grote/gevaarlijke knooppunten zie ik naast financieel gewin weinig nut in flitspalen op de autostrade.

Labels: ,