PJ's opinion. My side of the story, my 15 minutes of fame.

27 mei 2009

Facebookvirussen voor valsspelers

Opgepast met Facebooktestjes! Zeker als u denkt iets van computers te weten.

Wie geregeld op Facebook zit, weet dat er de laatste twee maand bijzonder veel (zeer zeer veel) quizjes te spelen zijn. Uiteraard kan het mij geen zier schelen welk seizoen of welke terriƫr ik ben, maar vroeg of laat klik ik ook wel eens zo'n diepgaande personality-test aan.

De mijne was vandaag "What is your computer literacy". Een test die ongetwijfeld scoort onder systeembeheerders, pc-herstellers en nerds in het algemeen. De test op zich is relatief onschuldig, maar wie valsspeelt wordt zwaar gestraft.

Eerst en vooral: valsspelen heeft geen zin. Ongeacht uw antwoord zal uw computergeleerdheid 140 bedragen. Nochtans zijn er een aantal moeilijke bij zoals
Who once told his development staff that he was going to rip the speaker out of the machine unless he heard sounds coming from the system?

Geen gemakkelijke, want u kunt kiezen tussen Steve Jobs, Bill Gates, Steve Wozniak of Ross Perrot. Mijn aanvankelijke gok ging uit naar Wozniak, maar om de schaamte van mijn uitslag te beperken ging ik te rade bij het almachtige Google.

De zoekmachine geeft twee resultaten die min of meer relevant zijn, beiden van het blogplatform Vox.com. Mijn automatische piloot klikt er op en ik sta oog in oog met de vraag die ik niet kan beantwoorden. Het antwoord zit verstopt achter de link van een Youtube-filmpje.

En daar gebeurt het. De link in kwestie wordt netjes voorgetoond (zie foto) en lijkt op een video die gaat afspelen. In praktijk ga je echter niet naar Youtube maar naar Lianfre.com (neen, niet bezoeken).



Gelukkig gaf mijn virusscanner Antivir meteen een melding dat ik op een 'gerapporteerde aanvalssite' zat. Meerbepaald eentje met 20 virussen, 6 exploits, 2 trojans. For the record: de veiligheidspagina die Google toont.

De moraal van het verhaal?
Haal als computernerd niet de slimme uit door vals te spelen op Facebooktestjes. You'll be punished in far more embarassing ways.

Labels: , , ,

1 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Hey Pj,

bedankt voor de tip, want ook ik geef toe dat ik wel eens durf vals te spelen :)
Zoen xxx Sien

donderdag, mei 28, 2009 8:08:00 p.m.

 

Een reactie plaatsen

<< Home