PJ's opinion. My side of the story, my 15 minutes of fame.

04 mei 2009

Inne minne mutte

Hoera, volgens De Standaard ik ben een Open VLD'er.
Enfin op de eerste plaats, want daarna ben ik een SLP'er.
De Christendemocraat in mij zit nog een plaats lager, gevolgd door een roodmuts.

Maar wilt u het serieus weten? Want deze keer weet ik helemaal niet meer. Andere jaren heb ik nog wel een ideologisch standpunt gecombineerd met wat sympathie voor kleine partijen met creatieve voorstellen. Normaal is er keuze te veel, dit jaar is er keuze te weinig.

Het politiek toneelstuk van de afgelopen twee jaar heeft mij echt teleurgesteld. Mijn grootste afkeer gaat ongetwijfeld naar de CD&V, en dan vooral omdat de fratsen van Yves Leterme op de partij (en regering) afstralen als een swastika op een prinselijk karnavalspak. Gooi daar nog een liegende minister van defensie bij en je geloofwaardigheid is er voor lange tijd aan. Goed bestuur is zowaar het enige wat we de laatste twee jaar niet hebben gezien.

Bij Open VLD is het vooral de machtsverhouding die me stoort. Met het macho-imago kon ik nog leven, maar als mensen overstappen omdat er alleen maar plaats is voor zonen en dochters van, dan stel ik me daar vragen bij. Ik twijfel niet aan de politieke capaciteiten van de topspelers, maar wel aan de openheid die hun naam probeert te sieren.

SP.a kon interessant zijn. De partij moest zichzelf herbronnen na de vorige nederlaag en dat had best spectaculair kunnen zijn. Kunnen zijn dus, want had Caroline Gennez niet een paar keer in spelprogramma's opgetreden dan dacht ik dat de hele club al lang was opgedoekt.

SLP dan maar, een partij waar ik me op een aantal vlakken best kan vinden. Ware het niet dat ze van Spirit naar Vl-Pro (wtf?) naar SLP (nog meer wtf) gingen. Gezien de politiek er samen al niet uitgeraakt, heb ik geen behoefte aan een partij die het voor zichzelf al niet goed weet.

LDD? Waarom niet? Ergens heb ik veel sympathie voor Jean-Marie Dedecker want de man is letterlijk buitengezet omdat hij zijn mond opentrok. Hij mag dan wat populistisch zijn, het is een man die duidelijk zegt waarvoor hij staat. Detectives inschakelen stoort me niet, zo lang het om politiek blijft gaan. Toch heb ik ook hier moeite met geloofwaardigheid. Dedecker mag mijn vertrouwen misschien hebben, de overige ex-VLD'ers en ex-VB'ers hebben dat op dit moment nog niet.

Vlaams Belang is per definitie geen optie. Wie denkt de problemen te kunnen oplossen met separatisme en vreemdelingenhaat zal geweldig bedrogen uitkomen als het ooit zo ver komt.

Misschien wordt het bolletje wel Groen! gekleurd. Hoewel ik hen lang niet in alles volg, kan de partij wel op mijn sympathie rekenen. Voor mij moeten ze geen 15 procent halen, maar ze mogen er wel zitten en druk uitoefenen waar nodig. Zo lang ze maar van de snelheidsbeperkingen afblijven.

Labels: , ,