PJ's opinion. My side of the story, my 15 minutes of fame.

30 juli 2009

Dataroaming: “T'zal wel meevallen zeker?”

Een vrouw uit Leopoldsburg kreeg een gsm-rekening van tienduizend euro. Schokkend! En dat voor slechts een uurtje per dag te videochatten op een buitenlands 3G-netwerk! Maar nu ernstig, hoe simpel van geest ben je als je denkt dat zoiets wel zal meevallen van prijs?

Begrijp me niet verkeerd, ik zit in een tweestrijd tussen medelijden en onbegrip, want mobiel surfen in het buitenland is verschrikkelijk duur. Tegelijk is het zoeken van een ideaal data-abonnement een kleine marteltocht. Ik mocht ze enkele maanden terug voor De Standaard doorlichten en durf nog altijd niet zeggen dat ik er alles van begrijp.

Deze vrouw had dus vanuit Frankrijk een week lang elke dag een uur zitten videochatten via het gsm-netwerk. Dat terwijl videostreaming bijzonder veel megabytes vreet en elke vakantieganger weet dat bellen in het buitenland duur is. Dankzij Europa bellen en sms'en we tegenwoordig wel iets goedkoper, maar de associatie blijft, en grotendeels terecht.

Kort samengevat: in het buitenland gebruik je mobiel internet best niet. Tenzij het voor je werk is en je de kosten op de baas kan afschuiven.

Zelf heb ik het gewaagd om tijdens mijn skivakantie even mijn e-mail te checken. Het kostte me achttien euro terwijl ik het zelf berekend had op een vierde daarvan. De ironie wil dat ik op dat moment nog met bovenvermeldde prijsvergelijking bezig was en de prijzen van mijn operator bij me had. De pijn werd nog groter toen ik een dag later ontdekte dat het café verder in de straat gratis wifi had.

Laten we er geen doekjes om winden. Mobiel internet in het buitenland gebruiken is duur en operatoren halen daar zeer mooie inkomsten uit.

Tot Europa ook dat zal aanpakken neem je best de volgende regels in acht: zet dataroaming altijd uit. Zoek jezelf een internetcafé of gratis (betrouwbare) hotspot. Als je internetverslaving echt te groot is, begin dan niet met chatten, videobellen of dingen die al snel een kwartier duren. Als je toch moet communiceren, bel dan gewoon even.

Maar de gouden regel voor elektronische communicatie op vakantie blijft de volgende: zet alles uit, neem een goed boek en leg die luie kont aan het zwembad tot de reisbegeleidster zegt dat het dringend tijd is om weer naar de luchthaven te gaan.

Volgende maand is het mijn beurt, benieuwd hoe lang ik me aan die stellingen kan houden...

Labels: , , , , ,