PJ's opinion. My side of the story, my 15 minutes of fame.

14 november 2009

Kilometerheffing wtf?

Nederland krijgt binnenkort een kilometerheffing. Een speciale GPS meet hoe veel en wanneer je rijdt en op basis daarvan betaal je. De reden is eenvoudig: mensen motiveren om minder met de wagen te rijden om zo het milieu te verbeteren en de files te verminderen.

Tot zover de theorie, want ze moeten het me nog twee keer opnieuw uitleggen voor ik effectief vooruitgang zie. Het gaat weliswaar om een Nederlandse wet, als het ginder regent, dan begint het hier al te druppelen.

Zo'n kilometerheffing is een ideale motivator voor wie van negen tot vijf in Brussel of Antwerpen werkt. Ook wie in de stad woont zou beter de fiets nemen voor kleine verplaatsingen. Maar daar stopt het grotendeels, want in veel gevallen is de wagen nemen gewoon de enige optie. De VTB-VAB wil dat de heffing neutraal is voor wie ongeveer 15.000 kilometer per jaar rijdt. Fijn idee maar daar zit ik momenteel ruimschoots boven.

Mijn meest optimale reisroute naar het werk is 43 kilometer. Dat zijn er 86 per dag. Die 86 doen we maal 4 (gezien ik ongeveer één dag per week thuis werk) en dat doen we maal 48 (52 wekenmin wat vakantie). En dat is... 16.512 kilometer per jaar.

Maar er zijn toch treinen?
Uiteraard, en ik ben een enorme fan van de NMBS (het concept, niet de dienstverlening). But as I said, voor wie werkt in Brussel of Antwerpen is dat geen probleem. Vanuit Aarschot naar Turnhout, twee middelgrote steden is dat eventjes anderhalf uur trein en een kwartiertje wandelen. En dat twee keer per dag.

Bovenstaande berekening is trouwens enkel mijn woon-werk verkeer. Dat terwijl ik vijf kilometer en twee heuvels van het sociale leven (jawel, dat is er in Aarschot) woon. Dat is doenbaar met de fiets, maar niet elke dag.

PJ, dat is vooral uw probleem!
Daar ben ik het niet mee eens, want er staan elke dag mensen voor en achter mij op de baan. Maar ziehier mijn extra argumentatie: bedrijfswagens.

Laat me duidelijk zijn, u mag van mij een bedrijfswagen hebben. Alleen al de gerustheid dat je geen onverwachte (auto)kosten hebt is een geweldige luxe, en de (meestal) bijhorende tankkaart is zeer mooi meegenomen. Maar laten we eerlijk zijn, als de baas betaalt gaat u geen kilometer minder rijden. Om er een cijfer op te plakken, in 2007 was 18 procent van alle wagens een bedrijfswagen.

Conclusie: Mensen die elke dag naar Brussel rijden en op twee kilometer van een stad (of hun werk) wonen zijn met een kilometerheffing bijzonder gestimuleerd. De rest valt op te delen in twee groepen: Degenen die belangrijk genoeg zijn voor een bedrijfswagen, en degenen die mogen bijbetalen voor de wagen die ze vooral nodig hebben om... dat geld bij elkaar te krijgen.

Maar er is ook goed nieuws in verkeersland. Als het aan Joëlle Milquet ligt dan geven we de rood-witte nummerplaat niet op, want we zijn er aan gehecht.

Los van heel dit stukje besef ik uiteraard wel dat we allemaal minder moeten rijden. Zelf probeer ik, als het mogelijk is, met het openbaar vervoer te gaan. Maar feit is dat dit momenteel onvoldoende op punt staat. Probeer na middernacht of in het weekend maar eens een deftige verbinding naar huis te vinden.

Ene E Schouppe is trouwens voorstander van de kilometerheffing. Was hij maar zo bedrijvig met plannen en initiatieven toen hij zelf aan het hoofd van de Belgische spoorwegen stond.

Labels: , , ,

3 Comments:

Blogger Robo said...

Ik ben geen voorstander om meer te betalen, wie wel, maar ik zie wel iets in die kilometerheffing. Niet om het milieu en de beperking van de files (wie gelooft zo'n verhaaltje), maar wel omdat het een feit is dat er een hoop buitenlandse voertuigen over onze wegen denderen en dat die allemaal genieten van onze infrastructuur, maar er niks toe bijdragen.
Zeker op het vlak van vrachtauto's is dat een probleem.
Zij zorgen op de grote assen voor problemen en kosten.
Vrachtvervoer van Italië en omstreken naar Engeland komt speciaal over ons land om geen tol te betalen in Frankrijk.
Als al dat verkeer hier tol gaat betalen, gaat dat volgens mij een mooie som opleveren.

Er is dus iets te zeggen voor dit systeem.
Een motivatie voor jou: koop een moto, dan kun je alle kosten van het woon-werkverkeer aftrekken van je belastingen ;-)

zondag, november 15, 2009 10:31:00 p.m.

 
Anonymous Anoniem said...

Interessante lectuur:

http://www.demorgen.be/dm/nl/2462/Standpunt/article/detail/1029630/2009/11/16/Kilometers.dhtml

maandag, november 16, 2009 10:45:00 a.m.

 
Blogger Ruben said...

GPS antenne subtiel buiten werking stellen,... Kan niet zo moeilijk zijn.

dinsdag, november 17, 2009 12:18:00 a.m.

 

Een reactie plaatsen

<< Home